(advertentie)

Content Marketing

Wat is content marketing eigenlijk? Simpel gezegd betekent het communiceren zonder te verkopen. Met content marketing publiceer je informatie zonder de directe doelstelling van verkoop en promotie. De lezer kan die informatie tot zich nemen zonder het gevoel te krijgen in een soort ‘verkooppraatje’ terecht gekomen te zijn. Natuurlijk doe je als commercieel bedrijf ook aan content marketing voor het verhogen van je omzet en het verbeteren van je merk en naamsbekendheid, maar het is essentieel dat dit niet de hoofddoelstellingen zijn van content marketing.

Voorbeelden van content marketing

Online content marketing betreft in het algemeen informatie over een specifiek onderwerp. Het artikel is niet alleen van goede kwaliteit en prettig leesbaar, maar moet ook goed vindbaar zijn in zoekmachines en niet gericht zijn op conversie. De lezer vindt het artikel interessant en krijgt niet het gevoel dat hij of zij overgehaald wordt om een product of dienst te kopen. Een aantal voorbeelden:

  1. InterPedia – kennis delen over online marketing door een internetbureau
  2. Marketingportaal – kennis delen over marketing, voor en door iedereen
  3. Plus Recepten – informatie over recepten zonder webshop koppeling
  4. Keukenervaringen – ervaringen over keukens en keukenleveranciers uitwisselen
  5. Wiki Vakantie – Reisbureaus die informatie geven over landen en steden

Deze lijst laat al zien dat je content marketing op verschillende manieren kunt uitvoeren. We zetten een aantal van de meest gebruikte methodes op een rijtje:

  • Sociale media: Twitter, Facebook en LinkedIn zijn uitstekend geschikt voor content marketing. Helaas maken veel bedrijven ook hier weer de kapitale fout door sociale media te opzichtig te gebruiken voor hun commerciële boodschappen. Dat heeft een zeer negatief effect op uw merk. Gebruik voor commerciële boodschappen de advertentiemogelijkheden van de sociale media, maar niet het inhoudelijke deel!
  • Artikelen publiceren: schrijf goede artikelen en probeer ze geplaatst te krijgen in onafhankelijke online en offline media.
  • Spreken op evenementen: gebruik expertise van uw organisatie om sprekers te leveren voor serieuze evenementen of webinars
  • Case studies en whitepapers: biedt deze aan als download op uw eigen site of op sites van anderen. Schrijf deze documenten feitelijk en zakelijk en zonder commerciële boodschap!
  • Video’s: Youtube is in zoekvolume de tweede zoekmachine ter wereld. Korte video’s met een goed inhoudelijk verhaal zijn zeer geschikt voor content marketing. Een heel goed voorbeeld zijn de bekende video’s van Matt Cutts van Google over allerlei SEO onderwerpen.
  • Live webinars: kies een goed onderwerp en laat een expert aan het woord in een webinar. Geef voldoende ruimte voor het stellen van vragen
  • Weblogs: Laat inhoudelijke experts een weblog bijhouden over hun eigen vakgebied. Ook hier is Matt Cutts van Google weer het voorbeeld: www.mattcutts.com/blog
  • Microsites en themasites: Relatief kleine website met alleen inhoudelijke informatie over een bepaald thema.
  • Boeken en e-boeken

Iedereen die enige kennis heeft van marketing begrijpt uiteraard dat content marketing niets nieuws is; het gebeurde altijd al. Het probleem is dat de meeste online marketeers zo gefocust zijn op snelle conversie, dat deze manier van online marketing de overhand gekregen lijkt te hebben en dat is jammer. Er is niks mis met conversie, maar op de langere termijn is er meer nodig voor een solide online strategie.

Wilt u met bovenstaande zaken aan de slag zorg er dan voor dat u niet in de valkuil trapt om de inhoud toch te vermengen met een duidelijke commerciële boodschap en opdringerige conversiemogelijkheden. Dan heeft content marketing niet het gewenste effect en kan het zelfs imagoschade veroorzaken.

Content marketing is een zaak van lange adem

Snel resultaat is er niet bij als het gaat om content marketing. De doelgroep moet objectief geïnformeerd worden en langzamerhand meer vertrouwen gaan krijgen in uw producten of diensten. Het effect hiervan is een toenemende loyaliteit. Natuurlijk leidt dat uiteindelijk ook tot meer conversie, maar wel op het moment dat uw klant daar uit volle overtuiging voor kiest. Klantenbinding is ook een belangrijk effect van goede content marketing.

Content marketing en Google

Een organisatie die content marketing in de genen heeft, is Google; “Google loves content”. Een uiterst complex algoritme zorgt ervoor dat de gebruikers van de Google zoekmachine heel snel goede, relevante én objectieve antwoorden krijgen op hun vragen. Het is niet toevallig dat de bovenste drie zoekresultaten erg vaak afkomstig zijn van websites zonder commerciële doelstellingen. Met goede content marketing maak je dus naast de eerder genoemde voordelen ook nog eens meer kans op hoge posities in Google.

Waar voer je content marketing uit?

Doe je aan content marketing op je gewone bedrijfswebsite, op een aparte website in eigen beheer of op een extern platform? Ons advies is om het allemaal te doen. Goede content zoals een weblog heeft een gunstig effect op je standaard website, maar tegelijkertijd wordt dat niet alleen door Google maar ook door de gewone bezoeker beschouwd als informatie die deel uitmaakt van een website voor verkoop of promotie. Een aparte website voor goede content heeft dat nadeel niet, maar vraagt wel een andere vorm van beheer; je moet neutraal te schrijven en het liefst ook nog informatie van concurrenten toelaten. Daar is dus lef voor nodig!

Het gebruik maken van websites waar je als (gast)auteur artikelen schrijft is een essentieel onderdeel van een goede content marketing strategie. Voorwaarde is wel dat de uitgever van de website de kwaliteit van de auteurs en de artikelen bewaakt.

Dit artikel is geschreven door .