(advertentie)

Google Webmaster Tools

Recent is Google Webmaster Tools in functionaliteit uitgebreid. De mogelijkheden die de huidige versie van Google Webmaster Tools biedt, vormen een unieke combinatie van hulpmiddelen die iedere website beheerder zou moeten kennen.

Sociaal

Pasgeleden heeft Google formeel bevestigd dat ‘sociaal’ invloed heeft op je positie in de zoekmachine. Google Webmaster Tools laat zien hoe je het  doet sociaal vlak, door het aantal +1’s  bij te houden.

Website optimalisatie

Google Webmaster Tools geeft aan welke problemen er zijn met meta-descriptie, title tag en content. Dit vormt een goed uitgangspunt voor on page optimalisatie.

Google Webmaster Tools laat zien wat er gebeurt vóór de klik, zoals het aantal vertoningen en de CTR per zoekwoord.

Google Webmaster Tools biedt inzicht in je linkprofiel. Niet alleen het aantal inkomende links wordt weergegeven, maar ook de content waarnaar verwezen wordt. Handig bij de opbouw van een natuurlijk linkprofiel!

Google Webmaster Tools bevat veel handige features, zoals het scannen van dode links, redirect fouten traceren, ongewenste sitelinks blokkeren, url parameters blokkeren, enzovoort.

Er kleeft één nadeel aan het gebruik van de Google Webmaster Tools: De  statistieken zijn indicatief en wijken af van de gegevens die je terugvindt in Google Analytics. Zo bleek bijvoorbeeld bij een analyse van de website ‘Fly drive Spanje‘, dat er meer bezoekers via organisch verkeer op de website binnenkwamen dan in Google Webmaster Tools werd weergegeven. Hierdoor was de vermelde CTR lager dan in werkelijkheid. Gebruik de tool daarom vooral voor het vinden van trends en trek niet te snel harde conclusies op basis van een enkele statistiek.

Dit artikel is geschreven door .