Meta

SEO tekstschrijver – wat is dat?

Een SEO tekstschrijver schrijft teksten die goed leesbaar zijn én goed gevonden worden in zoekmachines. Goede SEO teksten zijn niet speciaal voor zoekmachines geschreven, maar voor de doelgroep. De belangrijkste taak van een goede SEO tekstschrijver is dat hij relevante en waardevolle informatie geeft aan de bezoeker van een website. Als je dat basisprincipe aanhoudt, kom je al snel dicht bij een optimale tekst voor de zoekmachines. Maar waarin onderscheidt een SEO-tekst zich van een ‘normale’ goede tekst?

Wat is SEO?

SEO tekstschrijverSEO betekent ‘serach engine optimization’ en is een onderdeel van online marketing; een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Bedrijven halen namelijk een steeds groter gedeelte van hun omzet of leads uit het internet.

Voor een tekstschrijver ligt de uitdaging in het schrijven van teksten die voor de bezoeker interessant zijn en die vindbaar zijn in Google. Dat is geen tegenstelling, want ook Google wil dat de gebruikers zo snel mogelijk de beste en meest relevante informatie kunnen vinden.

SEO heeft niets te maken met trucjes, maar met goede teksten en afbeeldingen op een website die aan alle technische randvoorwaarden voldoet. Meer informatie over SEO vindt u op InterPedia.

SEO teksten schrijven

In het begin van SEO ging het vooral over het gebruik van zoekwoorden ofwel keywords. De leesbaarheid en relevantie was minder belangrijk, het ging erom dat een bepaald zoekwoord vaak moest terugkomen op een pagina zodat de zoekmachines er wel een bepaalde relevantie aan moesten toedichten.

Dat is inmiddels volledig achterhaald, maar helaas werken veel SEO tekstschrijvers en online marketing bureaus nog wel op deze manier. Google verandert het algoritme voortdurend en is steeds op zoek naar de allerbeste content. Tegenwoordig is daarom relevantie het uitgangspunt voor SEO. Simpelweg het keyword ‘restaurant’ gebruiken is niet meer voldoende. Je zult niet goed gevonden worden als je niet meer vertelt in de tekst over allerlei aspecten van het restaurant, geleateerde onderwerpen en de toegevoegde waarde, zoals bijvoorbeeld ‘biologisch restaurant voor kinderen’. Een goede tekstschrijver weet een tekst relevantie en kwaliteit mee te geven.

SEO tips voor goede webteksten

Als een SEO tekstschrijver aan een webtekst begint, zal hij niet anders starten dan voor een normale tekst. De basis is hetzelfde.

Eerst bepaal je de doelgroep en het doel van de tekst. Verder bepaal je het onderwerp en de boodschap. Dan begint het verschil met gewone teksten; je voert een kort zoekwoordenonderzoek uit waarin je onderzoekt welke woorden jouw doelgroep gebruikt en welke onderwerpen gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. We noemen dit de semantiek van het onderwerp voor je tekst. Goede SEO gaat altijd uit van semantiek.

De uitkomst van het zoekwoordenonderzoek bepaalt vervolgens de structuur en de opbouw van je tekst. Het verschil zit ‘m dus in het zoekwoordenonderzoek. En de kunst is hoe je op een goede inhoudelijke manier met je teksten aansluit op het zoekgedrag van je doelgroep.

Verder is een tekstschrijver zich bewust van de drager, het medium, van de tekst. Een webtekst is een online drager en dit medium leest uiteraard anders dan een krant of tijdschrift. Besef dat de aandacht van een bezoeker van een website veel moeilijker vast te houden is dan bij een krant of tijdschrift. Schrijf daarom korte paragrafen met pakkende subkopjes.

Title tags en meta descriptions

Een goede SEO tekstschrijver is ook in staat om pakkende teksten te schrijven voor de title tag en meta description van de pagina; deze worden namelijk door Google gebruikt bij het weergeven van de pagina in de zoekresultaten. Zie de afbeelding hieronder.

De title tag is maximaal 70 karakters lang en heeft grote invloed op de positie in Google. De meta description is maximaal 300 karakters lang en heeft geen invloed op de positie in Google, maar is wél belangrijk voor de klikratio (CTR).

Google snippet

Een SEO tekstschrijver kijkt verder

Naast het zoekwoordenonderzoek en het schrijven van goede SEO-teksten doet een SEO tekstschrijver nog meer. Hij selecteert geschikte afbeeldingen en zoek naar ondersteunende infographics en visuals. Het gaat om het verleiden en boeien van de lezer. Zo zal de bezoeker lang op een pagina blijven en zal het jouw bedrijf uiteindelijk meer conversie opleveren.

SEO tekstschrijver opleidingen en cursussen

Helaas wordt er in de reguliere communicatieopleidingen nog altijd weinig tot geen aandacht gegeven aan vindbaarheid van webteksten. Tekstschrijvers zullen zich daarom moeten bijscholen om SEO aan hun vaardigheden toe te voegen. Er is veel aanbod op dit gebied, maar pas wel op; veel SEO cursussen of trainingen gaan nog uit van trucjes om hoger te komen in Google en daar schier u niets mee op.

Serieuze aanbieders van SEO trainingen zijn o.a. Hayona en Frankwatching.

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren