(advertentie)

Modellen & Strategieën

SMART doelen

SMART doelen

de SMART-methode helpt doelstellingen op een simpele manier duidelijk en controleerbaar te formuleren. SMART is inmiddels een bekend begrip. SMART doelen worden toegepast in vele gebieden, zoals organisatiedoelen, maar ook bij het formuleren van persoonlijke leerdoelen. Met SMART doelen geef…

Lees verder
DESTEP analyse

DESTEP analyse

Destep analyse is een model om de externe omgeving van een organisatie in de kaart te brengen. Destep is een afkorting van de verschillende factoren uit het model. Destep staat voor demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. Als bedrijf…

Lees verder
Marketingcommunicatie (marcom)

Marketingcommunicatie (marcom)

Marketingcommunicatie (marcom) omvat alle communicatie die ingezet kan worden om in te spelen op de wensen en behoeften van de consument (marketing) met als doel winst voor eigen organisatie. De communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden, vormen samen de marketingcommunicatiemix. In…

Lees verder
Marketingplan

Marketingplan

Wat is een marketingplan? In een marketingplan staat beschreven welke inspanningen er uitgevoerd moeten worden om de (marketing)strategie van de organisatie te realiseren. De doelstellingen van het bedrijf worden geformuleerd en er wordt bepaald op welke doelgroep het bedrijf zich…

Lees verder
Confrontatiematrix met uitleg en voorbeelden

Confrontatiematrix met uitleg en voorbeelden

Een confrontatiematrix is een hulpmiddel om strategieën te bepalen. De confrontatiematrix is het vervolg van de Swot analyse waarin de bedrijfsomgeving geanalyseerd wordt. De punten uit de swot confronteer je met elkaar in een confrontatiematrix om vervolgens de strategische opties…

Lees verder
Swot analyse – Uitleg en voorbeelden

Swot analyse – Uitleg en voorbeelden

Een swot analyse is een model om de interne en externe bedrijfsomgeving in kaart te brengen. Met deze uitkomsten kunnen vervolgens doelstellingen en strategieën worden bepaald. Een swot is is onderdeel van het marketingplan, maar wordt ook ingezet op persoonlijk…

Lees verder
Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen…

Lees verder
DAGMAR model

DAGMAR model

Het DAGMAR model beschrijft een bepaalde volgorde in het leerproces van consumenten. Het model is ontwikkeld om de effectiviteit van advertenties te kunnen meten en is gebaseerd op andere communicatiemodellen als bijvoorbeeld AIDA en Lavidge & Steiner. Betekenis DAGMAR model…

Lees verder
BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

Wat is de BCG-matrix? De BCG-matrix is een model voor portfolio-analyse. De BCG-matrix is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group, een internationaal consultancy bedrijf opgericht in 1963. Waarvoor dient de BCG-matrix? De BCG-matrix wordt gebruikt om een…

Lees verder
Prijs bepalen: welke strategie volgt u?

Prijs bepalen: welke strategie volgt u?

Van alle deelgebieden in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor voor de onderneming. Ook…

Lees verder