(advertentie)

Business Model You

Businessmodel You

Ben je ook benieuwd welke carrière nou echt bij je past? Ben jij perfect voor een eigen onderneming of kun je je huidige baan zo inrichten dat het jouw droombaan wordt? Business Model You is een methode die je carrière opnieuw uitvindt, op 1 A-4tje. In dit artikel leggen wij je uit hoe je deze kunt invullen zodat jij je droombaan creëert!

‘Droombanen worden vaker gecreëerd dan gevonden”

Echt alle stappen volgen? Koop het boek!

Stap 1: Business Model You 1.0

Begin allereerst met het invullen van je eerste versie van het Business Model You. Houd hierbij in gedachten dat je de vakken invult rondom het werk wat je nu doet. Bijvoorbeeld bij ‘Key Partners’ zouden collega’s een logische keuze kunnen zijn. Om je op gang te helpen hebben wij hier een voorbeeld Business Model You ingevuld:

  • Key Resources – ontwikkelingen in de economie, ontwikkelingen in de online marketingbranche (interesses), leergierig, gedetailleerd, creatief (capaciteiten & vaardigheden) en kennis in omgang met mensen en de organisatie in bedrijven (kennis, ervaring e.d.).
  • Kernactiviteiten – creëren van content, online campagnes opzetten en relatiebeheer.
  • Klanten – bedrijven, collega’s en werkgever.
  • Geleverde waarde – meer omzet voor de klant.
  • Kanalen – persoonlijk contact, e-mail, (video)bellen.
  • Klantrelaties – continue dienstverlening voornamelijk op afstand, gericht op retentie.
  • Key partners – collega’s, werkgever, leraren, familie & vrienden.
  • Inkomsten en benefits – salaris, vakantiegeld, pensioensregeling, reiskostenvergoeding en lunches.
  • Kosten – tijd, energie en autokosten.

Nu je de eerste versie hebt ingevuld is het tijd om verder te kijken. Ontdek jezelf in stap 2.

Stap 2: Jezelf ontdekken

Om de baan te vinden die helemaal bij jou past heb je veel zelfkennis nodig. Daarom is de eerste stap in het Business Model You ‘jezelf ontdekken’. Door het maken van de volgende opdrachten leer je jezelf steeds wat beter kennen. Aan de slag!

Levenswieloefening:

  • Teken een pizza met 8 slides.
  • Vul in elke slide een thema in: liefde, carrière, geld, gezondheid, persoonlijke groei, vrienden/familie, ontspanning en creativiteit).
  • Vervolgens trek je in elke slide een lijn naarmate hoe tevreden je over dit thema bent.
  • Uiteindelijk kleur je alle slides in tot de lijn.

Nu zie je waar jouw tevredenheid en ontevredenheid ligt. Hou dit in gedachten voor de volgende opdrachten.

Wie ben ik?

Met deze opdracht ga je terug in je gedachten. Wat vond je vroeger al heerlijk om te doen? Waar was je als kind/tiener/puber altijd mee bezig? Schrijf de dingen op waarbij je de wereld om je heen kon vergeten, zo leuk vond je het.

Rollen

Ieder mens heeft meerdere rollen. Bijvoorbeeld de rol als vriend, als partner, als collega als moeder of leraar. Pak er een notitieblok bij en schrijf elke rol die je speelt op een apart vel papier. Daaronder schrijf je op wat je in deze rol stimuleert en enthousiast maakt.

Als je alle rollen hebt opgeschreven leg je de losse papieren in de goede volgorde; welke rol is het belangrijkst voor jou? En welke rol is minder belangrijk? Bekijk daarna welke gemene delers jij hebt. Komt er bijvoorbeeld vaak terug dat je enthousiast wordt van onderzoeken, plannen of kameraadschap? Zo, weer wat geleerd qua zelfkennis!

Levenslijnontdekking

In deze opdracht van het Business Model You zet je op een lange lijn jouw hoogte- en dieptepunten. Bijvoorbeeld een hoogtepunt toen je die ene studie deed of het dieptepunt toen je stage liep bij dat minder leuke bedrijf. Doe dat voor alle belangrijke gebeurtennissen in je leven, persoonlijk of zakelijk, goed of slecht.

Nu ga je de belangrijke gebeurtenissen beschrijven. Doe dit met actiewoorden, zoals ‘ontworpen’ of ‘geschreven’. Neem er ook je drijfveren in op, de interesses waarom je het bijvoorbeeld zo leuk vond of welke vaardigheden je hier hebt kunnen gebruiken.

Welke kernwerkwoorden vind je terug in de beschrijvingen van de gebeurtenissen? Vond je het leuk om op te lossen, te leren, creëren of om te communiceren? Bij welke gebeurtenissen en werkwoorden kwam je op een dieptepunt? Deze opdracht kan je veel inzicht geven over waar jij van opleeft, wat jou energie geeft.

carrière doel

Stap 3: Identificeer je carrièredoel

De makers van Business Model You denken dat het overkoepelende doel in ons leven het helpen van anderen is. Herken je dat? Denk eens terug aan de opdrachten die je hebt gemaakt in stap 2. Was een gebeurtenis voor jou een hoogtepunt als je goed kon functioneren, anderen goed kon helpen? Vind jouw overkoepelende doel met deze 3 opdrachten.

Coverstory

Kies een magazine uit waar je wel in zou willen staan. Maak een cover en schrijf op waarom je erin staat. Waarom sta jij in de Linda/Quest/Forbes? Vul de cover aan met citaten, foto’s, kaders en kantlijnteksten.

3 belangrijke vragen

Vul deze vragen voor jezelf in en kom dichter bij je definitieve Business Model You:

  1. Pak de levenslijnontdekking erbij en bekijk de hoogtepunten die je hebt beschreven goed. Wat was je aan het doen en waarom voelde dat zo goed? Schrijf die gevoelens zo specifiek mogelijk op.
  2. Wie zijn jouw rolmodellen? En waarom bewonder je deze personen?
  3. Hoe wil je door je vrienden herinnerd worden? Schrijf de dingen op die je hoopt wat zij over jou zeggen als je er niet meer bent.

Een gloednieuw leven

Stel je voor… je rijke oom heeft jou 18 miljoen euro nagelaten als je dit doet: je zegt je baan op en je moet in de komende 2 jaar 2 taken uitvoeren. Na het uitvoeren van de eerste taak krijg je de ene helft, na het uitvoeren van de tweede taak krijg je de andere helft.

  1. In het eerste jaar moet je iets nieuws leren. Wat ga je leren? Hoe zou je jezelf ontwikkelen?
  2. In het tweede jaar moet je een goed doel gaan steunen. Welk doel kies je?
  3. Wat voor lifestyle heb je in het derde jaar? Wat doe je met de overgebleven 9 miljoen dollar? Waar woon je, met wie woon je en wat doe je?

Doelstatement

Nu zijn we bij het belangrijkste onderdeel aangekomen om jouw Business Model You te perfectioneren: het doelstatement. Hiervoor ga je de volgende dingen opschrijven:

  • Activiteiten – Schrijf 3 of 4 dingen op wat jij het liefste gaat doen.
  • Mensen – Schrijf op met wie en welke groepen jij graag meer tijd zou willen doorbrengen
  • Helpen – Schrijf 3 of 4 actiewoorden op waarmee jij andere mensen gaat helpen.

Vervolgens schrijf je in deze volgorde de zinnen op: Ik wil graag (helpen-werkwoord)(mensen-zelfstandig naamwoord) door deze (activiteit-werkwoord). Wat is jouw uiteindelijk doelstatement; jouw persoonlijke missie?

Business Model You heruitgevonden

Stap 4: Business Model You 2.0

Pak je eerste versie van het Business Model You erbij en bepaal waar je pijnpunten zitten. Waar kan het beter? Wil je meer verdienen, andere klanten of andere activiteiten uitvoeren? Omcirkel die punten en bedenk wat je hieraan kunt veranderen. Wat past bij jou, waar krijg jij energie van? Bekijk de uitkomsten van de vorige opdrachten goed. Met deze uitkomsten kun je zien waar jij van opleeft.

Vul nu opnieuw het Business Model You in. Nu je deze versie klaar hebt is er nog een ding belangrijk, wat je hierbij moet onthouden: Je businessmodel is nooit af! Want elke keer als er iets verandert, of wanneer jij verandert verandert het Business Model You met je mee. Vul de wijzigingen in en zie wat voor effect dit heeft op de rest van de model. Zo zorg je ervoor dat het altijd in balans blijft.

Dit artikel is geschreven door .