(advertentie)

Custom Intent Targeting

Met custom intent targeting kun je mensen targetten die binnen Google en/of Youtube actief zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Je denkt hierbij al snel aan Google zoekcampagnes, maar het gaat hierbij juist specifiek om Google Display of YouTube campagnes. Je kunt mensen dus op basis van hun eerdere gedrag gaan targetten met jouw banners of video’s.

Hoe werkt custom intent targeting?

Met een custom intent doelgroep kun je mensen targetten die binnen Google en/of Youtube actief zoeken naar de door jou ingestelde zoekwoorden en URL’s. Google verzamelt de zoekwoorden en URL’s die haar gebruikers hebben ingevoerd op Google en Youtube en kan op basis daarvan dus bepalen welke mensen er binnen specifieke custom intent doelgroepen kunnen komen.

Helaas kun je hiervoor alleen brede zoekwoorden en URL’s gebruiken, waardoor de targeting niet zo specifiek is als bij je zoekcampagnes. Voor URL’s houdt dit in dat Google detecteert wat de overkoepelende thema’s zijn die de opgegeven URL’s gemeen hebben. Je kunt bij het instellen van zoekwoorden en URL’s kiezen voor Google zoektermen of in-market zoekwoorden. Bij Google zoekwoorden target je mensen die specifiek met jouw zoekwoorden of aanverwante zoekwoorden hebben gezocht. Bij in-market zoekwoorden gaat het er vooral om dat je zoekwoorden instelt die jouw producten of diensten het best beschrijven. Het verschil zit hem erin dat mensen in hun zoektocht naar een auto ook bijvoorbeeld kunnen zoeken naar ‘verbruik van auto’. Bij de keuze voor Google zoekwoorden gebruik je dus ook zoektermen die het product niet beschrijven maar wel gebruikt worden in het proces van zoeken tot aankoop van het product.

Wanneer je verschillende productcategorieën gebruikt, kan het beter werken wanneer je voor elke categorie een aparte doelgroep aanmaakt. Op deze manier kan Google zo specifiek mogelijk een doelgroep maken.

Custom intent doelgroep maken

Je maakt een custom intent doelgroep als volgt:

  1. Ga naar de audience manager via de navigatiebalk bovenaan in Google Ads. Klik op het tabblad ‘custom audiences’ en klik op het plusje.
  2. Geef je doelgroep een naam. Kies vervolgens voor in-market of Google zoektermen.
  3. Vul alle relevante zoekwoorden en/of URL’s in (bijvoorbeeld een deel van de zoekwoorden die je al gebruikt in de zoekcampagnes).
  4. Je krijgt aan de rechterkant een overzicht van de verwachte impressies en een aantal gegevens van je doelgroep.
custom intent targeting

Overzicht van een gemaakte custom intent doelgroep

  1. Wanneer je alle zoekwoorden hebt ingevuld en tevreden bent met het aantal verwachte impressies klik je onderaan op ‘save audience’.
  2. Om deze doelgroep vervolgens te gebruiken ga je naar de betreffende advertentiegroep en ga je naar audiences. In het keuzemenu kies je voor ‘browse’> what they’re actively researching or planning > custom intent audience. Hier vind je jouw aangemaakte doelgroep.
custom intent doelgroep

custom intent doelgroep toevoegen aan een advertentiegroep

Testen met doelgroepen

Zoals je in de afbeelding hierboven ziet heb ik meerdere custom intent doelgroepen gemaakt met hierin verschillende zoekwoorden en URL’s. Ik raad je dan ook aan om hier mee te gaan testen en te kijken welke doelgroep uiteindelijk het beste werkt.

Heb je moeite met het maken van custom intent doelgroepen of behaal je hier niet de resultaten mee die je verwacht had? Bij GetForward denken we graag met je mee!

Dit artikel is geschreven door .