(advertentie)

Modellen & Strategieën

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Communicatiekruispunt van Van Ruler (1989) uitgelegd

Wanneer een communicatieprofessional en organisatie minstens een niet-eenzijdige (ongecontroleerd eenrichtingsverkeer) visie op communicatie heeft, kunnen zij het communicatiekruispunt (Van Ruler, 1998) gebruiken. Dit kruispunt is een handvat voor het kiezen van communicatiestrategieën. Lang niet alle problemen, besluiten en veranderingen lenen…

Lees verder
DAGMAR model

DAGMAR model

Het DAGMAR model beschrijft een bepaalde volgorde in het leerproces van consumenten. Het model is ontwikkeld om de effectiviteit van advertenties te kunnen meten en is gebaseerd op andere communicatiemodellen als bijvoorbeeld AIDA en Lavidge & Steiner. Betekenis DAGMAR model…

Lees verder
BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

BCG-matrix (Boston Consulting Group matrix)

Wat is de BCG-matrix? De BCG-matrix is een model voor portfolio-analyse. De BCG-matrix is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group, een internationaal consultancy bedrijf opgericht in 1963. Waarvoor dient de BCG-matrix? De BCG-matrix wordt gebruikt om een…

Lees verder
Prijs bepalen: welke strategie volgt u?

Prijs bepalen: welke strategie volgt u?

Van alle deelgebieden in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor voor de onderneming. Ook…

Lees verder
Ansoff matrix

Ansoff matrix

De Ansoff matrix, ontwikkeld door Igor Ansoff, is een marketing hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een organisatie. In deze matrix zijn vier mogelijke groeirichtingen te vinden. Aan de hand van het product en de markt die wordt…

Lees verder
Marketingmix

Marketingmix

De marketingmix is een marketingmodel waarmee de marketingstrategie van een organisatie kan worden ingevuld. Een marketingmix bestaat als basis uit vier deelgebieden, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een vijfde deelgebied aan de basis van de marketingmix toegevoegd. De deelgebieden…

Lees verder
Wat is crowdsourcing

Wat is crowdsourcing

Crowdsourcing houdt in dat een opdracht, die voorheen werd uitgevoerd door een daarvoor aangewezen persoon of bedrijf, wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, veelal grote groep mensen, in de vorm van een open podium. Ondanks dat het geen vereiste is, is…

Lees verder

Expectancy Disconfirmation Model

Het Expectancy Disconfirmation Model koppelt verwachtingen en uitkomsten t.o.v. een product of dienst aan de tevredenheid. Op deze manier onderscheidt het Expectancy Disconfirmation Model drie categorieën: Negatieve disconfirmation = het product levert minder dan verwacht Confirmation = het product levert…

Lees verder

Het AIDA model

Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de…

Lees verder

Verkoop beslissingsmodel

Een model waarmee het verkoopproces verklaart kan worden en waarin factoren worden genoemd die gebruikt kunnen worden om het verkoopproces te beïnvloeden. Bekijk hier het model of lees het bijbehorende artikel ‘Succesvol overtuigen‘. Terug naar overzicht met modellen

Lees verder