Wat is crowdsourcing
Crowdsourcing houdt in dat een opdracht, die voorheen werd uitgevoerd door een daarvoor aangewezen persoon of bedrijf, wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, veelal grote groep mensen, in de vorm van een open podium. Ondanks dat het geen vereiste is, is dit zo goed als altijd verbonden met het internet. Door het internet hoeven mensen niet meer op een plek bij elkaar te komen om een groep te vormen.
Crowdsourcing is een goed antwoord op de recessie. Veel bedrijven hebben geen geld om producten en dergelijke via de traditionele weg te laten maken of om gespecialiseerde krachten vast in dienst te hebben. Crowdsourcing platforms bieden de uitkomst door tegen een lage prijs meerdere freelancers te bieden.
Crowdsourcing in de media
Bekende voorbeelden van crowdsourcing zijn Wikipedia, X-factor en het bij het grote publiek iets minder bekende Threadless. Dit laatste concept is echter wel een belangrijk voorbeeld, omdat het het eerste, wereldwijde succesvolle concept was dat Crowdsourcing heeft uitgevoerd zoals het door Howe bedoeld is, met Crowdsourcing als core business en opgericht als Crowdsourcing platform.
Threadless is een platform opgericht door twee zogeheten college dropouts die twee passies deelden; ontwerpen en T-shirts. Zij deden een keer per jaar mee aan een wedstrijd voor T-shirt ontwerp en bedachten dat dit het hele jaar door zou moeten bestaan. Zij zijn toen een platform gestart waar T-shirt ontwerp wedstrijden werden georganiseerd en de winnende T-shirts konden worden gekocht. Het enige wat zij in feite hebben gedaan is een platform geboden voor de markt en klantengroep die er al was. Dit is een schoolvoorbeeld voor Crowdsourcing
Voorlopers
Voordat Howe het begrip Crowdsourcing benoemde, waren er al wel stromingen die volgens deze wijze handelde. Dit waren voornamelijk online groeperingen, oftewel communities, die door middel van het bundelen van hun krachten problemen oplosten.
Hier werden termen als prosument, cocreatie en collective intelligence voor gebruikt. Hoewel crowdsourcing naadloos bij dit rijtje aansluit, is het niet hetzelfde. Collective intelligence behelst veelal online groeperingen met eenzelfde interesse die zich buigen over het oplossen van vraagstukken, veelal met betrekking tot reality tv of televisie series (Jenkins). Prosumenten zijn alle consumenten die behalve consumeren ook produceren. Hierbij moet men denken aan facebook, youtube en flickr. Ook dit begrip is veelal gekoppeld aan het internet. Men spreekt van cocreatie als een bedrijf,
Een voorbeeld hiervan is de actie van Lays , waarbij de consument
voor de ontwikkeling van producten, de samenwerking aangaat
met de consumenten (Jenskins, 2008).eerst gevraagd werd een nieuwe smaak te bedenken en daarna om de gekozen finalisten te beoordelen en een winnaar te kiezen. Co-creatie is dus een vorm van Crowdsourcing, aangezien het bedenken van een nieuwe smaak is uitbesteed aan een grote, ongedefinieerde groep in de vorm van een open call.
Crowsourcing als core-business
Tegenwoordig zijn er veel platforms die Crowdsourcing als core business hebben. Deze vorm van Crowdsourcen wordt door Howe beschreven aan de hand van vier speerpunten; Organiseer een grote groep freelancers bij elkaar, Geef ze een platform, trek de klanten aan En Ga de strijd aan met de grote, traditionele bedrijven (Howe, 2006)
Het gaat dus om gegroepeerde gespecialiseerde groepen die geleid worden door een beherend en regerend orgaan. Dit orgaan is verantwoordelijk voor het platform en het binnenhalen van klanten.
Hierbij is het van groot belang dat zowel de klanten als de freelancers profijt hebben van het platform. Anders zal een grote groep snel afhaken. Bij veel Crowdsourcing platforms is de meerwaarde voor de freelancers, naast een financiële beloning, het opdoen van ervaring en/of het opbouwen van een portfolio of puur de voldoening van het creëren van iets en dit tentoon te kunnen stellen.
Daarbij is het belangrijk dat de gemene deler die de freelancers onderling hebben iets is dat via het internet getoond en verspreid kan worden. Alles waarbij de benodigde bestanden online verzonden kunnen worden is in beginsel een kandidaat voor een Crowdsourcing platform. Daarnaast moeten zowel de klanten als de freelancers profijt hebben van het platform.
Bij online Crowdsourcing platforms zijn er vier vaste kenmerken die altijd terug komen. Er wordt een grote groep freelancers bij elkaar gebracht, hen wordt een platform geboden door het regerend orgaan.. Het regerend orgaan trekt klanten aan en gaat zo de strijd aan met de grote, traditionele bedrijven. Een populaire vorm van online crowdsourcing is het outsourcen van grafisch design.
De verwachting is dat crowdsourcing de komende jaren flink zal toenemen.