(advertentie)

Business Model Canvas voor meer succes

Website

Wil je succesvoller zijn met je onderneming? Daarvoor kan een exercitie met het Business Model Canvas (BMC)uitkomst bieden. In negen onderdelen duid je met deze theorie je bedrijfsvoering. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee om je organisatie concreet in kaart te brengen voor meer succes.

Onderdelen Business Model Canvas

Hieronder staan de negen onderdelen van het BMC. Er is niet een specifieke volgorde verplicht, maar de eerste twee stappen over je doelgroepen en je waarde propositie zijn een mooi begin om snel enthousiast te raken! Het handigste is zelf een poster na te maken of een bestaande opzet (zie visual) uit te printen. Dan kan je een workshop in aantal sessies met geeltjes in een groep van diverse specialisten en collega’s de onderdelen invullen. Door onderdelen uit te werken en terug te koppelen na elke sessie wordt het plan steeds completer én beter! Dan heb je voor je het weet een super concreet bedrijfsplan met volop frisse ideeën!

Business Model Canvas

1. Klantsegmenten

  • Wie zijn je klanten oftewel welke specifieke klanten(groepen) wil je bedienen?
  • Wat zijn de behoeften van deze klanten(groepen)?

2. Waardeproposities

  • Wat verkoop je oftewel welke onderscheidende waarde bied je?
  • Welke problemen help je oplossen? Dit kunnen zowel de huidige als de toekomstige behoeftes zijn.
  • Waarom zouden deze klanten zaken met jou moeten doen (en niet met iemand anders?)

3. Klantrelaties

  • Welke soorten relaties ga je met het klantsegment aan oftewel hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klantensegmenten?
  • Op welke manier wil elk aspecifiek klantensegment dat jij contact met hen onderhoudt?
  • Welke manier is voor elk segment de juiste en het meest rendabel?

4. Kanalen

  • Via welke kanalen verkoop je, oftewel hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod?
  • Op welke manier ervaren zij onze waarde propositie het beste?
  • Op welke manier kunnen zij ons aanbod kopen en verkrijgen?

5. Inkomstenstromen

  • Hoeveel inkomsten genereer je uit een klantsegment? Oftewel waar verdienen wij nu ons geld mee?
  • En in de toekomst?
  • Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?

6. Belangrijkste hulpbronnen

  • Welke benodigdheden heb je nodig om te produceren/dienst te leveren? Oftewel, welke hulpbronnen heb je nodig om je waarde propositie te creëren?
  • Voor je distributie?
  • Om de klantenrelaties te onderhouden?
  • Om nieuwe klanten te krijgen?

7. Kernactiviteiten

  • Wat zijn de kernactiviteiten van het bedrijf oftewel welke kernactiviteiten zijn essentieel om je waarde propositie te creëren of te versterken?
  • Om de klantenrelaties te onderhouden?
  • Om nieuwe klanten te krijgen?

8. Partners/leveranciers

  • Met welke leveranciers werk je samen oftewel welke partnerships zijn essentieel om ons aanbod te maken of te co-creëren?
  • Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn?

9. Kostenstructuur

  • Welke kosten zijn en aan verbonden oftewel welke kosten zijn essentieel om jouw business model te laten functioneren?
  • Wat zijn de meest kostbare hulpbronnen en kernactiviteiten?
  • Welke kosten zijn vast, welke zijn variabel?

Business Model Canvas in beweging

Je zult zien dat je Business Model Canvas eigenlijk nooit af. Dat geeft niets want het is juist een goed teken. Zo beweegt een moderne ondernemer en onderneming juist mee in de markt en  anticipeert op micro- en macro-economische ontwikkelingen. Weer een foldertje is echt geen pleister op de wond dus maak een pas op de plaats met het BMC. Daarom blijf je gewoon altijd maar weer zoeken naar de optimale afstemming van bedrijfsvoering op je bedrijfsdoelstellingen.

Veel succes en werkplezier met het Businessmodel Canvas in je onderneming!

(Visual BMC met toestemming van ROAR online marketing communicatie)

Dit artikel is geschreven door .