Meta

Confrontatiematrix met uitleg en voorbeelden

Een confrontatiematrix is een hulpmiddel om strategieën te bepalen. De confrontatiematrix is het vervolg van de Swot analyse waarin de bedrijfsomgeving geanalyseerd wordt. De punten uit de swot confronteer je met elkaar in een confrontatiematrix om vervolgens de strategische opties te bekijken. De confrontatiematrix is onderdeel van het marketingplan.

In dit artikel leggen we uit hoe je een confrontatiematrix maakt en geven we een confrontatiematrix voorbeeld. Wil je zelf een confrontatiematrix invullen? Lees dan snel verder.

Maak eerst een Swot-analyse

Wil je een confrontatiematrix maken? Om een confrontatiematrix te maken, moet je eerst een swot analyse maken. De punten uit de swot analyse zet je tegenover elkaar in een confrontatiematrix. Op deze manier kun je een confrontatiematrix maken. Onderstaande afbeelding is een confrontatiematrix voorbeeld.

Confrontatiematrix makenConfrontatiematrix voorbeeld

Matrix invullen

Wanneer je een confrontatiematrix template hebt opgezet, is de volgende stap de confrontatiematrix invullen. Je confrontatiematrix invullen doe je door een beoordeling te geven aan de combinaties. Dit kun je doen door cijfers toe te kennen aan de combinaties in de confrontatiematrix. Door de confrontatiematrix in te vullen beoordeel je de verschillende factoren. Nu je de confrontatiematrix hebt ingevuld, is de volgende stap om de strategische opties te bekijken of al een strategie te bepalen.

Confrontatiematrix maken in Word

Wil je een confrontatiematrix in Word maken? Dan kun je het beste gebruik maken van een tabel. Ga naar Invoegen -> Tabel en kies het aantal cellen op basis van de resultaten uit de swot + 2 voor de titels. Vul vervolgens de gegevens uit de swot in op de tabel. Door de tekst bij kansen en bedreigingen verticaal te plaatsen ga je naar indeling -> tekstrichting. Nu kun je beginnen met het beoordelen van de combinaties.

Confrontatiematrix maken in Excel

Wil je liever een confrontatiematrix maken in Excel? Plaats de eerste sterkten en zwakten van boven naar beneden. Plaats de kansen en bedreigen in de horizontale cellen, zodat de swot resultaten tegenover elkaar komen te staan. Vervolgens kun je starten met het invullen van de matrix.

Tip: Geef de sterkten en zwakten een letter mee en de kansen en bedreigingen een nummer. Wanneer je een toelichting wilt geven per combinatie kun je hier makkelijk naar verwijzen.

Strategische opties bepalen 

Door het beoordelen van de sterkten en zwakten tegenover de kansen en bedreigingen zie je welke strategische opties relevant lijken. In de afbeelding zie je een voorbeeld van de strategische opties.Strategische opties confrontatiematrix

Marketingplan

De strategie die je kiest of de strategische opties die je overweegt kun je meenemen in het marketingplan.

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren