Meta

Swot analyse – Uitleg en voorbeelden

Een swot analyse is een model om de interne en externe bedrijfsomgeving in kaart te brengen. Met deze uitkomsten kunnen vervolgens doelstellingen en strategieën worden bepaald. Een swot is is onderdeel van het marketingplan, maar wordt ook ingezet op persoonlijk vlak. Swot staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In het Nederlands staat het voor sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. In dit artikel geven we een swot analyse uitleg en swot analyse voorbeelden. Wil je zelf ook een swot analyse maken? Lees dan snel verder.

Swot analyse uitleg

In onderstaande afbeelding zie je een swot analyse voorbeeld. De swot matrix is verdeeld in vier vlakken waarin onderscheid wordt gemaakt in interne factoren: de sterkten en zwakten van een organisatie. En in de externe factoren: kansen en bedreigingen. Op interne factoren kun je zelf invloed uitoefenen. Op de externe factoren heb je als bedrijf geen invloed. Wil je een swot analyse maken? Dan moet je onderzoek doen naar deze 4 onderdelen. In onderstaande afbeelding zie je swot analyse voorbeeld.Swot analyse voorbeeld

Swot analyse voorbeeld

Een swot analyse maken

Je wilt een swot analyse maken, maar welke factoren moet je meenemen in de analyse? Waarschijnlijk kun je zelf een aantal factoren bedenken, maar hiermee omvat je niet de gehele bedrijfsomgeving. Door een interne en externe analyse mee te nemen in de swot, weet je zeker dat je de hele omgeving analyseert en kun je een goede swot analyse maken.

Swot analyse voorbeeld (intern)

Een aantal sterkten en zwakten binnen de organisatie weet je vast te benoemen. Het personeel heeft bijvoorbeeld veel kennis en ervaring en een zwakte kunnen hoge overheadkosten zijn. Maar om nieuwe doelen en strategieën te bepalen, dien je verder te kijken. Hierbij kun je gebruik maken van het 7S-model van Mckinsey. Dit is een model om de interne bedrijfsomgeving te analyseren. De 7 factoren omvatten de gehele organisatie en staan in verbinding met elkaar. ­Het 7S-model omvat de volgende factoren: structure, systems, style, staff, skills, strategy en shared values. Wanneer je deze 7 organisatiefactoren analyseert, omvat je de hele organisatie. Hierdoor weet je wat de sterke punten van de interne organisatie zijn en waar de zwakke plekken liggen.

Swot analyse voorbeeld (extern)

Kansen en bedreigen zijn externe factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Toch is het belangrijk om te weten of er factoren zijn die invloed hebben op de bedrijfsvoering. De economie is natuurlijk altijd een belangrijk onderdeel, maar ook politieke beslissingen kunnen gevolgen hebben op de bedrijfsvoering. Een goede swot analyse maken? Dan horen deze factoren er allemaal bij. Om de externe omgeving te analyseren kun je gebruik maken van het DESTEP-model. DESTEP staat voor:

  • Demografische factoren.
  • Economische factoren.
  • Sociaal culturele factoren.
  • Technologische factoren.
  • Ecologische factoren.
  • Politiek-juridische factoren.

Confrontatiematrix en strategie

Het doel van je swot analyse is om doelen en strategieën te bepalen. Een confrontatiematrix biedt hierbij uitkomst. In de confrontatiematrix zet je de sterkten en zwakten tegenover de kansen en bedreigingen om vervolgens een strategie te bepalen. Lees meer over het maken van een confrontatiematrix.

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren