(advertentie)

Hoe vergroot je de betrokkenheid op sociale media in 2020?

sociale media platformen

Veel bedrijven begrijpen het belang van sociale media. Maar helaas onderschatten de meesten de waarde van betrokkenheid op dergelijke platformen. Het is van groot belang om sociale media te erkennen als belangrijk digitaal marketing platform. Met meer dan 3,4 miljard actieve gebruikers heeft sociale media de geschatte 2,82 miljard gebruikers voor 2019 overtroffen. Het is duidelijk dat merken een groter publiek kunnen bereiken. En ondanks dat er meer gebruikers bijkomen, verwijderen ook steeds meer mensen hun profiel. Anders dan voorheen, waar gebruikers het ene platform verkiezen boven het andere, houdt deze trend in dat ze pauze nemen van sociale media. Hoe kun je dan wel de betrokkenheid op sociale media vergroten in 2020?

1. Creëer sociale media community

Naast het plaatsen van nuttige en leuke content, als onderdeel van het handhaven van je aanwezigheid op sociale media, is het aanmoedigen van interacties met je publiek minstens zo belangrijk. Het doel van je online aanwezigheid zou moeten zijn: bereik vergroten en meer conversies genereren. Om betrokkenheid te stimuleren moet je inhoud creëren die gesprekken inspireert en het gevoel van een gemeenschap opbouwt. Als je dit implementeert, blijft je publiek betrokken en trek je nieuwe klanten aan.

2. Mond-tot-mondreclame en influencers

Een belangrijk voordeel van een sociale media community is het feit dat ze je merk helpen met mond-tot-mondreclame. Over het algemeen bestaat deze groep uit voorstanders van je merk. Het biedt je de laagdrempelige mogelijkheid om achter meningen en ervaringen van de gebruikers van je producten of diensten te komen.

Daarnaast heb je ook sociale media influencers. De bekendste influencers bieden merken relatief veel publiciteit, vaak beter dan betaalde advertenties, maar leveren per saldo niet altijd meer op. Sterker nog: meer dan 61% van de consumenten luistert liever naar aanbevelingen van familie of vrienden dan naar aanbevelingen van beroemdheden. Het is daarom niet altijd slim om je te richten op de (dure) bekende influencers met veel volgers, maar benader lokale mensen met relatief veel volgers om content te delen en beloon deze. Je kunt ze bijvoorbeeld een gratis producten geven, daar een review over laten schrijven en deze bevindingen delen onder volgers.

3. Maak gebruik van alternatieve platforms

Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn de belangrijkste platforms voor B2B-marketing. Gebruikers zijn echter niet altijd geïnteresseerd in deze platforms, wat betekent dat merken veel meer moeite moeten doen om betrokkenheid te bereiken.

Hoewel een platform zoals Twitter een groei van het aantal abonnees heeft gezien, is het werkelijke aantal gebruikers gedaald. Ook Facebook heeft een enorme daling van het aantal gebruikers ervaren, vooral bij jongere doelgroepen. Voor merken die een jongere doelgroep zoeken, kunnen platforms zoals TikTok en Snapchat een geweldig alternatief zijn.

4. Klantenservice staat centraal

In het afgelopen jaar heeft meer dan 28% van de klanten sociale media gebruikt om met een bedrijf te communiceren. Bovendien beweert meer dan 30% van de consumenten dat dit de meest gemakkelijke manier is om in contact te komen met het bedrijf. Dit betekent dat de klantenservice die je merk biedt online duidelijk is. Consumenten zullen kijken hoe je klachten aanpakt, de online reviews van je merk beoordelen, enzovoort. Een betrouwbare klantenservice levert loyale klanten op die positief over je bedrijf praten.

5. Maak gebruik van de verhaalfunctie

Na de introductie van Snapchat integreerden verschillende andere sociale mediaplatforms de verhaalfunctie, waaronder Facebook, Instagram en zelfs WhatsApp. Nu wordt deze functie niet alleen gebruikt door consumenten, maar ook door veel bedrijven. Bovendien heeft deze verhaalfunctie een belangrijke plek gekregen op de platforms, vaak boven alle andere berichten. Het zal het gebruik van de verhaalfunctie alleen nog maar meer stimuleren.

Hulp nodig bij het vergroten van de betrokkenheid op sociale media?

Dit waren vijf tips die je kunnen helpen bij het creëren van meer betrokkenheid op sociale al media. Er zal ongetwijfeld een tip bij zitten die je al kent, maar er zullen ook tips bij zitten die leiden tot meer betrokken klanten.  Heb je zelf geen tijd om de betrokkenheid op sociale media te vergroten? Kijk dan eens bij Online Marketing Bureau Web Wings dat gespecialiseerd is in sociale media marketing. Zij helpen je graag in de goede richting.

Dit artikel is geschreven door .