(advertentie)

Vloggen en bloggen – Kiezen of delen?

Online Marketing

Vloggen en bloggen zijn onderwerpen die we al eerder besproken hebben, maar hoe zet je voor je bedrijf deze beide activiteiten nu goed in? Is of wordt het vloggen belangrijker dan het bloggen? Welke rol nemen vloggen en bloggen in in je marketingstrategie? En waar is het één sterker in dan de ander? In dit artikel gaan we hier verder op in.

Vloggen en bloggen

Vloggen inmiddels belangrijker dan bloggen?

Vloggen is ontzettend populair. Vooral onder jongeren. Ook raken steeds meer bedrijven geïnteresseerd in vloggen. Maar goed, is dat vloggen nu gewoon een hype of zal het uiteindelijk de plek van bloggen innemen? Waarschijnlijk geen van beide. Vloggen en bloggen kun je namelijk perfect met elkaar combineren. Vlogs kunnen blogs (of andersom) goed aanvullen. Het zijn allebei manieren om content te verspreiden en om mensen aan je te binden. Vloggen en bloggen zijn verschillende activiteiten, maar uiteindelijk hebben ze dus hetzelfde doel.

Waarom vloggen en bloggen?

Het voordeel van vloggen tegenover bloggen is dat je meer van jezelf kunt laten zien. Daarbij vinden mensen het vaak leuker om een filmpje te bekijken dan een stuk tekst te lezen. Teksten worden vaak gescand, video’s worden vaak aandachtig bekeken. Vloggen levert dus duidelijk een aantal voordelen op. Bovendien zijn vlogs vrij eenvoudig gemaakt. Met een smartphone, een selfiestick en de juiste apps bereik je al mooie resultaten.

Het nadeel is alleen dat Google geen videobeelden kan vinden. Een vlog zonder tekst wordt daarom lastig gevonden. Daarom is het aan te raden om vloggen en bloggen te combineren. Een blogartikel kun je aanvullen met een leuke vlog. Of schrijf in ieder geval alles uit wat er in een video gezegd wordt. Deze transcript kun je als bijlage toevoegen aan je video. Zo kan Google je vlogs makkelijker vinden (E. Vlems, 2015). Daarnaast is het slim om vloggen en bloggen te combineren, omdat de één nu graag video’s kijkt en de ander graag tekst leest.

Vloggen en bloggen binnen marketingstrategie

Vloggen en bloggen zijn activiteiten die deel uit kunnen maken van een sterke contentstrategie. Het is een goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen, kennis te verspreiden en om mensen aan je bedrijf/merk te binden. Vlogs en blogs kunnen veel (nieuw) webverkeer opleveren en zelfs conversies. Blogartikelen lenen zich uitstekend voor het verspreiden van (uitgebreide en/of ingewikkelde) content die mensen nog eens rustig willen doorlezen. Vlogs kun je daarbij uitstekend inzetten voor:

  • Een kijkje achter de schermen. Mensen voelen zich vaak meer verbonden met authentieke bedrijven waar men met plezier werkt. Met video’s kun je dit heel makkelijk laten zien. Let daarbij op dat teksten (niet teveel) zijn ingestudeerd. Authentieke beelden worden vaak erg gewaardeerd. Dit kan ook heel goed worden ingezet voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Een kijkje achter de schermen is vaak het belangrijkste aspect van een vlog.
  • How-to video’s. ‘How-to’ video’s zijn erg populair. Ze voorzien mensen vaak van een handleiding en review (beoordeling) van producten in een.
  • Demonstraties. Met video’s kun je heel gemakkelijk laten zien hoe producten/diensten werken. Let er wel op dat je impliciete reclame maakt. De leuke content moet centraal staan, niet jouw verkooppraatje. Wanneer je dit goed doet heb je al snel gratis en veel gedeelde publiciteit. (E. Vlems, 2015)

Wil je vloggen en bloggen tot een succes maken? Zorg er dan voor dat je enthousiast en authentiek overkomt en let er op dat je in een bepaalde regelmaat (kwalitatief goede) content plaatst.

Dit artikel is geschreven door .