Meta

Vloggen voor bedrijven. Iets voor jou?

Van het woord ‘bloggen‘ heb je waarschijnlijk al gehoord. Hierbij draait het om het regelmatig schrijven van artikelen voor je blog/website. Maar ben je ook al bekend met het fenomeen ‘vloggen’? Vloggen is eigenlijk hetzelfde als bloggen, alleen draait het hierbij niet om geschreven teksten, maar om video’s. Het woord ‘vlog’ is een samentrekking van de woorden ‘video’ en ‘weblog’ en daarmee staat vloggen dus voor video bloggen. Vloggen voor bedrijven is hot and happening. In veel vlogs krijgen mensen antwoord op de vragen ‘wat gebeurt er achter de schermen van mijn blog/bedrijf?’ en ‘wat doe ik in mijn dagelijkse leven?’.

Inmiddels zijn we zover dat vloggen niet alleen meer interessant is voor hobbyisten en jongeren. Vloggen voor bedrijven is hot and happening! In dit artikel zoomen we verder in op het fenomeen vloggen. Hoe zet je als bedrijf vlogs nu professioneel in? Is vloggen überhaupt een interessant marketingmiddel voor jouw bedrijf? Kun je vloggen en bloggen combineren?

Vloggen voor bedrijven

Vloggen voor bedrijven

De afgelopen jaren zijn steeds meer jongeren actief aan de slag gegaan met vloggen. Ze combineren vloggen met bloggen om volgers/fans een kijkje te geven achter de schermen. Wehkamp, Beautygloss en StukTV zijn voorbeelden van bedrijven die vlogs (en vloggers) op een goede manier inzetten.

Vloggen voor bedrijven staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar is zeker een interessant marketingmiddel. Think about it. Google is in eerste instantie al gek op blogs, omdat ze het doel dienen waar de zoekmachine voor is bedoeld. Ze voorzien mensen van informatie wanneer ze een oplossing zoeken voor hun probleem. Maar iedereen weet dat een foto soms meer zegt dan 1000 woorden. Kun je nagaan wat een impact videomateriaal wel niet kan hebben.

Vloggen als marketinginstrument

Vloggen levert bedrijven als marketinginstrument een aantal voordelen op.

  • Vlogs geven je bedrijf een gezicht. Het geeft een veel beter beeld van wie je bent en van wat je doet. Mensen krijgen een kijkje achter de schermen en je kunt heel mooi je authentieke zelf laten zien. Hierdoor zijn mensen beter in staat om te beoordelen of jouw bedrijf/merk bij hen past. Met vloggen kun je al snel een groep trouwe volgers/klanten krijgen. Wanneer je overigens als bedrijf zijnde niet het imago hebt dat je graag zou willen, kunnen vlogs daar verandering in brengen.
  • Vlogs voorzien mensen makkelijker van interessante, aantrekkelijke en waardevolle content. Mensen zitten steeds minder te wachten op reclame. Hun probleem moet centraal staan, niet jouw product. Een vlog (en een blog) steekt gewoon heel anders in elkaar dan traditioneel reclamemateriaal. Daarbij spreekt een vlog ook veel meer tot de verbeelding. Je hoeft niet alles woord voor woord uit te leggen, maar je kunt dingen nu ook gewoon laten zien.
  • Je kunt je bereik enorm vergroten. Mensen vinden het steeds leuker om vlogs te bekijken. Daarbij gaat het ze vaak om de persoon (of het bedrijf) achter de camera, om het achterliggende verhaal. Mensen delen video’s al snel wanneer de content hen aanspreekt. Je kunt bij het vloggen ook gebruik maken van social influencers (sociale beïnvloeders), oftewel, andere vloggers. Wanneer vloggers iets positiefs melden over jouw bedrijf/merk, kan je dat (veel) extra volgers en/of klanten opleveren. Samenwerken met vloggers kan daarom dus heel interessant zijn.
  • Het is een goedkoop marketingkanaal. Het maken van een video voor bijvoorbeeld je website of YouTube-kanaal kan weinig geld kosten en veel opleveren. Zeker wanneer je content goed in elkaar zit en de inhoud waardevol is voor je doelgroep. Video’s kunnen tegenwoordig makkelijk gedeeld worden.
  • Aan het maken van een video wordt vaak veel aandacht geschonken. Soms veel meer dan bij het schrijven van artikelen. De kwaliteit van je content gaat daarmee dus omhoog. Mensen kunnen dat erg waarderen. (E. Vlems, 2015)

Waarover vloggen?

Leuk hoor, dat vloggenVloggen voor bedrijven, maar waar vlog ik dan over en waar moet een goede vlog aan voldoen? Twee goede vragen. Wanneer het gaat om vloggen, is het is de bedoeling dat je regelmatig een video publiceert, net als bij bloggen. Het is belangrijk dat je in deze video’s het gezicht van je bedrijf laat zien en dat je interessante content deelt.

Zo kun je bijvoorbeeld vloggen:

  • tijdens een training van medewerkers (wat leren we, waarom zijn we hier en wat vinden we ervan als medewerkers?);
  • tijdens een groot evenement dat jouw bedrijf organiseert of waar je als bedrijf bij aanwezig bent;
  • tijdens een typische werkdag. Dit is een ideale manier om bijvoorbeeld meer sollicitanten te trekken;
  • tijdens de lancering van nieuwe producten/diensten;
  • tijdens gesprekken/afspraken met interessante mensen binnen je vakgebied;
  • wanneer je te maken hebt met onderwerpen/situaties/producten die vragen om bijvoorbeeld demonstraties en beeldmateriaal.(E. Vlems, 2015)

Tips voor goede vlogs

Wanneer je besluit om te gaan vloggen, wil je natuurlijk dat je vlogs van goede kwaliteit zijn. Waar moet een goede vlog aan voldoen?

  1. Bedenk voor je gaat filmen hoe je je bedrijf wilt presenteren. Wat wil je uitstralen?
  2. Kies een onderwerp. Zorg dat je weet waar je het over wilt hebben.
  3. Wees goed voorbereid. Leg spullen klaar die nodig hebt en weet wat je wil zeggen. Zo voorkom je dat een vlog onprofessioneel overkomt.
  4. Vraag van tevoren of mensen wel of niet in je vlog willen. 
  5. Zorg voor een goede camera of camcorder. Slecht beeldmateriaal is een no go.
  6. Deel relevante en waardevolle content. Zonder goede content heeft vloggen geen zin.
  7. Laat een stukje persoonlijkheid zien. Niet alles hoeft ‘goed te gaan’ in je vlog en niet alles hoeft ingestudeerd te zijn. Een stukje spontaniteit wordt vaak ook enorm gewaardeerd. Het laat ook een stukje menselijkheid zien.
  8. Verspreid de URL van je vlog via andere marketingmiddelen, zoals je social media pagina’s en je website.(E. Vlems, 2015)

Naast vloggen blijft ook bloggen interessant voor bedrijven.

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren