(advertentie)

Waarom en hoe actiemarketing de wereld verovert

Actiemarketing

Als ondernemer, zzp’er of eigenaar van een (web)winkel wil en moet je opvallen. Vandaag de dag is er immers zoveel aanbod van freelancers en bedrijven in Nederland dat je er uit moet springen wil je je product verkopen. Potentiële klanten moeten je snel en eenvoudig vinden zonder dat ze daar al te veel moeite voor hoeven te doen. Hierbij moeten ze direct weten wat ze aan je hebben en wat ze waarvoor bij jou kunnen afnemen. Wanneer je dat allemaal kort maar krachtig in marketing kunt verpakken én een groot publiek ermee kunt bereiken, spreken we van actiemarketing. Maar wat is actiemarketing precies nog meer en waarom is het dé manier om figuurlijk de wereld te veroveren? Je leest het in dit artikel.

Meer over actiemarketing

Actiemarketing is een manier van marketing waarbij je binnen een korte tijd een bepaalde doelgroep wilt bereiken en het liefst wilt beïnvloeden. Je wilt als bedrijf of ondernemer zorgen voor actie – reactie. Denk bijvoorbeeld aan een merk dat een nieuwe collectie heeft of een winkel die met een nieuwe lijn producten op de markt komt en daarvoor potentiële klanten wil bereiken. Een van de manieren waarop bedrijven en ondernemers dergelijke klanten trekken is door gebruik te maken van actiemarketing in de vorm van aantrekkelijke aanbiedingen en kortingscodes.

Veel aanbiedingen worden onder de aandacht gebracht met behulp van nieuwsbrieven, advertenties of handige kortingscodes. Deals en kortingscodes zoals je die bijvoorbeeld bij bespaardeals vindt, een platform waar kortingscodes voor webshops worden verzameld, worden met behulp van actiemarketing naar de potentiële klant gebracht. Hun aandacht wordt getrokken door aantrekkelijke coupons of interessante nieuwsbrieven waarna ze sneller doorklikken naar de webshop en/of het product en eerder geneigd zijn om een product aan te schaffen.

Snelle bekendheid krijgen met actiemarketing

Het grootste doel van actiemarketing is dus om zo snel mogelijk een aanbieding, een product of een bepaalde collectie onder de aandacht te krijgen. Deze manier van snelle bekendheid creëren kan op nog meer verschillende manieren worden gedaan, naast het maken van bijvoorbeeld kortingscodes en speciale aanbiedingen. Sociale media, zoals Facebook en Instagram, zijn populair onder een grote leeftijdscategorie. Voornamelijk Facebook wordt dan ook regelmatig ingezet voor actiemarketing. Zo kiezen bedrijven er vaak voor om bepaalde winacties op te zetten die ze in een post op Facebook aankondigen. Bij het ene bedrijf kun je bijvoorbeeld een compleet bed winnen, terwijl je bij het andere bedrijf via Facebook mee kunt dingen naar een nieuwe smartphone. Meestal moet de klant daar wat voor doen zoals de pagina liken of vrienden onder het bericht taggen.

Op die manier ontstaat er een zogeheten sneeuwbaleffect en komt de post onder de aandacht van veel verschillende mensen. Zo’n winactie is voor bedrijven een hele efficiënte en betaalbare manier van actiemarketing, zelfs wanneer veel andere winkels en/of bedrijven dit ook doen. Nederlanders zijn dol op gratis spullen waardoor een groot deel van de gebruikers van Facebook mee zal doen wanneer ze zo’n winactie voorbij zien komen. Hiermee komt het bedrijf snel en op een voordelige manier onder de aandacht van een groter publiek.

Actiemarketing is marketing van deze tijd

Hierdoor kunnen we absoluut stellen dat actiemarketing een hele actuele manier van marketing is, juist omdat er online veel gebruik van wordt gemaakt. Het is van groot belang om te weten dat je over het algemeen al wel wat voeten in de aarde moet hebben met een bedrijf, webwinkel of een eigen onderneming. Met behulp van andere soorten marketing zoals contentmarketing ben je beter vindbaar in de zoekmachines en op de sociale media. Heb je eenmaal een vaste groep klanten te ‘pakken’ dan kun je dit klantenbestand uitbreiden met behulp van actiemarketing.

Betekent dat dan dat je niet vanuit 0 kunt beginnen en met actiemarketing een groep mensen kunt bereiken en beïnvloeden? Nee. Met de juiste strategie en de juiste plannen voor actiemarketing kun je er altijd voor zorgen dat je bedrijf of je product opvalt. Het is alleen goed om te weten dat je in combinatie met andere soorten marketing nóg meer kunt bereiken. Daarom durven we wel te stellen dat actiemarketing dé kers op de taart is wanneer we het hebben over hedendaagse marketing en absoluut onmisbaar is. Beschik je over een eigen bedrijf zoals een webwinkel of een freelance onderneming dan is nu het moment om je te verdiepen in actiemarketing voor je eigen bedrijf.

Dit artikel is geschreven door .