(advertentie)

Website onvindbaar in Google?

U kunt uw eigen website niet terug vinden in Google? Op een voor u relevant zoekwoord verschijnt uw website niet in de resultaten? Dan voldoet uw website mogelijk niet aan de basis eisen voor opname in Google of is in zijn geheel niet opgenomen in Google.

De Google spider is een programma dat uw website en website pagina’s vindt, leest en vervolgens indexeert. Wanneer dit gebeurt is staat uw website in Google en zal deze verschijnen op relevante zoekopdrachten.

Staat uw website wel in Google?

Om te controleren of uw website opgenomen is in Google typt u het volgende in de Google zoekbalk: site:www.uwdomeinnaam.nl waarbij u “uwdomeinnaam” wijzigt in uw domeinnaam.

Als u geen resultaat terug krijgt betekent dit dat uw website niet is opgenomen in Google. De eerste stap is dan om uw website aan te melden. Dit kun u zelf doen door te klikken naar http://www.google.nl/addurl/

Is uw website wel leesbaar door Google?

Op basis van de tekst die Google in de website pagina’s leest worden de afzonderlijke pagina’s geïndexeerd. Wanneer iemand vervolgens een zoekopdracht uitvoert, bepaalt Google via een geheim logaritme welke website pagina’s als zoekresultaat getoond moeten worden.

Geen leesbare tekst betekent dat Google uw pagina niet aan een zoekresultaat zal koppelen. Zelf niet uw bedrijfsnaam omdat Google deze niet kan lezen op uw website pagina. Via de onderstaande manier kunt u controleren of Google uw pagina’s lezen:

  1. Ga naar http://tools.seobook.com/general/spider-test/
  2. Typ uw domeinnaam in, bijvoorbeeld http://www.martsmedia.nl. U kunt ook een pagina binnen uw website controleren.
  3. Ga naar het onderdeel Text. Ziet u hier géén tekst staan of alleen een deel en bevat uw pagina wel tekst? Dan kan Google uw de website pagina niet lezen.
  4. Ga naar het onderdeel Links. Ziet u hier géén weblinks staan naar andere pagina’s in uw website en bevat de pagina wel links? Dan kan Google de links naar andere pagina’s niet volgen.

Redenen van slechte leesbaarheid

Gebruik van frames

Wie zijn site opzet met behulp van frames, zet zichzelf vanaf dag 1 op een achterstand: veel zoekmachines hebben moeite met het doorzoeken van dergelijke sites, uw bezoekers kunnen pagina’s moeilijk bookmarken of printen, en als pagina’s al vindbaar zijn via een zoekmachine, worden ze getoond zonder de “omliggende” frames waar het u om te doen was.

Gebruik van flash, plaatjes, video multimedia in plaats van tekst

Een zoekmachine kijkt puur naar de HTML tekst van je website. Een Flash movie is in feite een programma dat een bezoeker start als hij de Flash site bezoekt; het is hierdoor voor een zoekmachine letterlijk niet te volgen. Hetzelfde geldt voor plaatjes, video en andere multimedia.

Gebruik van bepaalde website software

Een website pagina bestaat uit html code. Ga naar uw website en ga in Internet Explorer naar de optie Beeld in de bovenbalk en selecteer Bron. Wat u nu ziet is de html code van uw pagina. Sommige programma’s publiceren pagina’s in een code die door Google niet te lezen is. De oplossing in dit geval is andere software, helpdesk bellen of een professioneel inhuren die een correcte website voor u bouwt.

Slechte ranking in Google

U heeft een slechte ranking in Google of wordt niet gevonden op belangrijke zoekwoorden of termen? Dit betekent dat Google geen link legt tussen uw website en de zoekwoorden of de waarde van deze link niet hoog inschat. Op basis waarvan? Op basis van de tekst in uw website en een aantal andere factoren waaronder concurrentie, link populariteit en PageRank.

Als u bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “goedkoopste fietsen in Amsterdam” dan dient deze tekst in uw pagina te staan. Dus plaats de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden in uw pagina. Maar doe dit niet 40 keer achter elkaar. Daar houdt Google niet van.

Maar waarom niet op de belangrijke zoekwoorden? Dit heeft te maken met de al eerder genoemde factoren: uw eigen website, concurrentie, link populariteit en PageRank. Google rankt andere websites beter op de zoekwoorden dan uw website.

U wilt uw ranking verbeteren? U kunt hier zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent veel lezen, uitproberen, meten en verbeteren. Met een aantal kleine aanpassingen ziet u vaak al resultaat. Of u kiest voor specialist die er voor zorgt dat u op de goede zoekwoorden wordt gevonden en relevant website bezoek naar uw website genereert.

Aanbevolen links:
http://www.google.nl/addurl/
http://tools.seobook.com/general/spider-test/
http://www.martsmedia.nl

Dit artikel is geschreven door .