(advertentie)

SEO voor meertalige websites

Als uw bedrijf in meerdere landen actief is, dan wilt u dat uw website in ieder land goed vindbaar is in Google. Dit is niet vanzelfsprekend; Het kan bijvoorbeeld dat uw website in Nederland goed vindbaar is, maar niet in België. In dit artikel geven we eenvoudige tips voor het inrichten en optimaliseren van meertalige websites voor zoekmachines.

Zoekmachines als Google werken helemaal op basis van relevantie. Als de bezoeker een zoekopdracht (bijvoorbeeld ‘racefiets kopen’) invoert, zal Google de pagina tonen die voor die bezoeker het meest relevant is. Dit principe is ook van toepassing op meertalige websites. Iemand die op zoek is naar een racefiets in Nederland krijgt bijvoorbeeld andere zoekresultaten te zien dan iemand uit België. Als u in meerdere landen vindbaar wil zijn, dan is het belangrijk om deze gedachtegang te blijven volgen: Is mijn website relevant voor een bezoeker uit dit land?

De top 3 resultaten voor zoekterm 'racefiets kopen' op google.nl (links) en google.be (rechts)

De top 3 resultaten voor zoekterm ‘racefiets kopen’ op google.nl (links) en google.be (rechts)

 

Internationale website

Een website die gebruik maakt van een .com, .net of een .org domein wordt door Google gezien als een algemene internationale website. Deze domeinen worden “generieke top-level domains” (gTLD’s) genoemd. Dit zijn algemene domeinen die niet specifiek op een land zijn gericht.

Internationale website scoren minder goed in Google, omdat deze als minder relevant worden beschouwd voor de bezoekers in een specifiek land. Als u actief bent in een bepaald land en gevonden wilt worden via Google, dan is het dus belangrijk dat u uw website landspecifiek maakt.

Landspecifieke websites

Een website die gebruik maakt van bijvoorbeeld een .nl of .be domein wordt door Google gezien als een landspecifieke website. Deze domeinen worden ook wel “country code top level domains” (ccTLD’s) genoemd. Dit zijn dus domeinen met de landcode in de domeinnaam. Google beschouwd dit als het belangrijkste signaal dat een website voor dat specifieke land bedoeld is. Door het gebruik van een landspecifiek domein laat u ook aan uw bezoekers zien dat u toegewijd bent aan dat land. Dat u bijvoorbeeld snel kunt leveren en dat uw klantenservice op orde is.

Als u in meerdere landen actief bent, kunt u dus het beste landspecifieke domeinen gebruiken voor de verschillende talen. Bijvoorbeeld www.uwdomein.nl, www.uwdomein.be, www.uwdomein.co.uk, etc…

Een internationaal .com domein kunt u laten fungeren als een landspecifieke website. Hiervoor moet u de landspecifieke websites in een subdomein plaatsen. De Nederlandse website wordt bijvoorbeeld www.uwdomein.com/nl en de Belgische website bijvoorbeeld www.uwdomein.com/be. In de Google webmaster tools moet u dan voor elk subdomein aangeven voor welk land deze website bedoeld is. Elk subdomein functioneert dan als een landspecifieke website.

Beheer en inhoud

Als u overstapt op landspecifieke websites heeft dat ook consequenties voor de inhoud van de website. U moet rekening houden met de verschillen in taalgebruik. Amerikaans Engels is anders dan Engels Engels en Nederlands is anders dan Vlaams. De manier waarop u uw potentiële klanten benadert verschilt per land vanwege cultuurverschillen.

Een fysiek adres of telefoonnummer in het betreffende land is voor Google een duidelijk signaal dat u actief bent in dat land. U kunt deze het beste opmaken met Rich Snippets. Uw webbouwer kan u hierbij helpen. Daarnaast moeten de prijzen op uw website in de munteenheid van het betreffende land staan.

Meertalige website laten maken?

Hayona heeft veel ervaring met het optimaliseren van meertalige websites voor zoekmachines. Lees meer over Hayona websites op www.hayona.nl.

Lees meer over SEO voor meertalige websites op Interpedia.

Dit artikel is geschreven door .