(advertentie)

Hoeveel data kosten advertenties nu eigenlijk?

Dataverbruik advertenties

Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele telefoon om te internetten. Snel het laatste nieuws bekijken, informatie over een bepaald onderwerp opzoeken, of shoppen in je favoriete kledingwinkel. Met de komst van responsive websites is dit steeds normaler geworden! Voor marketeers betekent deze trend dat ook campagnes hierop moeten worden aangepast. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat pagina’s heel traag laden op een mobiele telefoon. Het trage laden kan het gevolg zijn van grote afbeeldingen, van filmpjes, enzovoorts.

In dit artikel focussen we ons specifiek op advertenties op websites. Denk bijvoorbeeld aan de korte tekstlinkjes van Google Adsense, de flitsende banners van adverteerders, enzovoorts. Hoeveel data kost het laden van dergelijke advertenties nu eigenlijk? Is het voor bezoekers een reden om de website al snel te verlaten? Het zijn zaken om op te letten bij het opzetten van nieuwe marketingcampagnes voor websites.

Dataverbruik voor het laden van advertenties

Zoals reeds beschreven werd, worden advertenties in verschillende vormen aangeboden aan bezoekers van websites. De meest simpele vorm van advertenties zijn de blokken met losse linkjes. Vaak staat er bij deze linkjes een korte tekst over hetgeen een bezoeker op de website van de adverteerder kan vinden. Het inladen hiervan kost nauwelijks mobiele data, waardoor het bezoekers niet zal afschrikken.

Een afbeelding als advertentie inladen kost meer mobiele data. Het is afhankelijk van de resolutie van de advertentie hoeveel data dit exact zal vergen. In veel gevallen gaat het om een paar MB’s aan mobiele data. Met abonnementen die vaak minimaal 2-3 GB aan mobiele data bieden valt dit mee. Bewegende banners en korte filmpjes kosten de grootste hoeveelheid mobiele data. Denk hierbij al snel aan 25-50 MB.

Hoog dataverbruik kan bezoekers afschrikken

In de basis zitten bezoekers van websites niet te wachten op vervelende advertenties. Het is niet voor niets dat veel gebruikers in de afgelopen jaren zijn gestart met het gebruik van een Ad Blocker. Een dergelijke applicatie, vaak onderdeel van de browser van een gebruiker, zorgt er automatisch voor dat advertenties geblokkeerd worden. Het kan grote gevolgen hebben voor de beheerder van een website die de inkomsten hiervan al snel zal zien teruglopen. Waar het verbruik van data op een computer vaak weinig uitmaakt, ligt dit bij mobiele gebruikers van een website anders. In het bijzonder wanneer zij voor het gebruik van een prepaid herlaadkaart kiezen.

Internetten met een mobiele prepaid herlaadkaart is vaak erg duur. Niet voor niets wordt dit type simkaart vaak enkel aangeraden wanneer consumenten vrijwel altijd toegang hebben tot een WiFi-netwerk. Als zij meerdere pagina’s met advertenties zouden bezoeken, zou het prepaid tegoed op zo’n simkaart al snel verminderen. Het is voor gebruikers een reden om je website direct af te sluiten.

Pop-ups zijn de grootste frustratie

Naast het feit dat knipperende advertenties vaak veel mobiele data vergen van een bezoeker kunnen deze banners ook voor irritaties zorgen. In het bijzonder wanneer het gaat om pop-ups. Hoewel gebruikers niet om zo’n advertentie heen kunnen, zullen zij je website in veel gevallen direct verlaten. In het bijzonder wanneer de advertenties op verschillende pagina’s terugkomen.

Reden genoeg om hier rekening mee te houden bij het opzetten van marketingcampagnes. Kies bij voorkeur voor losse tekstlinks of combineer deze met losse afbeeldingen. Het zal de bezoekers van je mobiele website het minst irriteren.

Dit artikel is geschreven door .