(advertentie)

Goede niche markt vinden? kies je focus, kies je niche

Wanneer het woord ‘niche’ valt, reageren veel (beginnende) ondernemers als volgt:
‘Ik hoor dat ik mijn niche moet kiezen, maar wat is dat en wat is het voordeel?’
‘Ik weet niet welke niche ik moet kiezen’.
‘Ik ben bang dat als ik me op een niche richt, ik me op een te kleine markt richt’.

Herken jij deze vragen? Dan zit je hier goed. Om te beginnen, zal ik een antwoord geven op wat een niche eigenlijk is. Dat praat een stuk makkelijker. Er zijn diverse definities in omloop.

Een niche is een specifiek stukje van de markt waar jouw specifieke doelgroep, dankzij jouw specifieke diensten en/of (informatie) producten, de oplossing voor zijn specifieke problemen kan vinden.

Het hebben van een niche levert je veel voordelen op. Wat specifiek de marketingvoordelen van een niche zijn, lees je zometeen. Het is belangrijk dat je van al deze voordelen bent doorgedrongen omdat je dan gemotiveerd zult zijn om ook daadwerkelijk een niche te gaan kiezen. Hoe je ten slotte jouw niche in vijf simpele stappen kiest, lees je in de rest van dit artikel.

Misschien is het je al opgevallen dat veel internet marketeers erop hameren dat je als bedrijf voor een niche moet kiezen. Een niche biedt je namelijk meerdere voordelen. De zeven belangrijkste marketingvoordelen van een niche zijn:

Je expertise wordt steeds groter

Je richt je met je specifieke dienstverlening en/of informatie producten op je specifieke doelgroep. Daarbij maak je gebruik van je kennis, ervaring, vaardigheden en sterke punten. Hoe langer je dus met dezelfde doelgroep en hetzelfde aanbod werkt, hoe meer kennis en ervaring je opdoet met betrekking tot je specifieke doelgroep en hun specifieke probleem of vraag. Dankzij je niche wordt je deskundigheid of expertise dus vanzelf groter. Weet je deze expertise vervolgens ook naar buiten te brengen, dan gaan je potentiële klanten je eerder zien als de persoon die alles weet over hun probleem en/of vraagstukken.

Je kunt beter onderscheiden van anderen

Je kunt je beter onderscheiden van je concurrenten omdat jij niet ‘alles’ voor ‘iedereen’ doet, maar je juist op een specifieke doelgroep en een specifieke dienstverlening richt. Je bent bijvoorbeeld niet zomaar een marketingcoach voor ondernemers of particulieren, maar een PR-coach die zich richt op vrouwlijke, zelfstandige professionals, zoals interieur stylisten, professionele organizers en tuinontwerpers die hun PR willen verbeteren. En dan niet PR in het algemeen, maar PR die gericht is op ‘beter in beeld’ komen, zoals: interviewtraining, het leren maken van professionele media kits en het leren praten in sound bites (korte en krachtige boodschappen die zich makkelijk lenen voor citaten in de media). Bovendien onderscheidt jouw aanbod zich van die van je concurrenten omdat het gebaseerd is op jouw specifieke expertise. En iemand heeft precies dezelfde expertise als jij. Al was het alleen maar omdat je levenservaring deel uit maakt van je expertise

Je kunt je marketingboodschappen gerichter formuleren

Als je je specifieke doelgroep goed kent en precies weet met welke specifieke problemen en/of vragen ze zitten, dan kun je je marketingboodschappen volledig op hen richten. Daardoor wordt het formuleren van je boodschappen eenvoudiger, omdat je qua inhoud en taalgebruik weet wat wel en niet aanslaat bij je potentiële klanten. Vooral voor social media boodschappen zoals blogartikelen, tweets vol tips en uitgebreide reacties binnen LinkedIn-discussiegroepen. Wanneer je bovendien jouw klanten goed kent, weet je ook waar ze ‘uithangen’. Maken ze bijvoorbeeld vooral gebruik van social media of lezen ze vooral de krant? Als je dit weet, dan kun je de inhoud en taalgebruik van je marketingboodschap ook aanpassen aan de ‘hangplek’. Zo is de toon op social media veel informeler dan in een persbericht gericht aan de landelijke dagbladen.

Je marketingboodschappen kosten minder geld

Het gericht formuleren en uitdragen van je marketingboodschap scheelt je niet alleen tijd en energie, maar ook geld. Je hoeft je namelijk niet op alle mogelijke media te richten en je hoeft niet allerlei netwerkbijeenkomsten en events af te lopen, maar je kiest heel bewust voor een aantal specifieke ‘hangplekken’ waar je je op gaat richten. En met de hangplek op social media heb je dan een extra groot voordeel: Ze zijn gratis (tenzij je extra functionaliteiten wilt).

Je trekt automatisch de juiste klanten aan

Het lijkt een nadeel dat je bepaalde klanten zult afstoten wanneer je je specifiek op een bepaalde doelgroep richt. Maar je kunt niet je beste werk leveren aan een persoon die niet tot je doelgroep ‘niche’ behoren om de eenvoudige reden dat je expertise en dienstverlening niet specifiek op hen afgestemd zijn. Door je juist uitsluitend op je doelgroep te richten, komen zowel jij als je dienstverlening het beste uit de verf. Dit vergroot je kans op mond-op-mondreclame. En dat is de beste reclame die er is.

Anderen kunnen makkelijker naar je doorverwijzen

Als jij je consequent met een specifiek aanbod op een specifieke doelgroep richt, dan onthouden je klanten beter wat je doet. Ze koppelen jou na verloop van tijd aan je niche. Dit maakt het eenvoudiger om naar jou door te verwijzen want jij bent de eerste die hen te binnenschiet als ze horen dat iemand een specifiek probleem heeft waar jij je juist op richt.

Je kunt een hogere prijs vragen

Mensen zijn bereid om voor een deskundige meer te betalen dan voor iemand die over minder specifieke kennis, ervaring en/of specifieke methodes beschikt. Bovendien kun je een hogere prijs vragen als je een van de weinige bent die zich beweegt op dat specifieke stukje van de markt voor die doelgroep.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Het team van responsivewebdesignbureau.nl

Dit artikel is geschreven door .