(advertentie)

5 tips voor een succesvolle nieuwsbrief

Het is steeds belangrijker om je als bedrijf of organisatie online te onderscheiden van je concurrenten. Steeds vaker gebeurt dit op persoonlijk vlak. Een van de meest effectieve manieren om op een persoonlijke manier je klanten te bereiken is via email-marketing. Dit kanaal wordt vandaag de dag steeds vaker gebruikt. Maar met welke handvatten kun je deze nieuwsbrief tot een succes maken?

Een e-mail als website zien

Een e-mail is zelden meer een tekstbestand zonder opmaak. Waar vroegere programma’s zoals oudere versies van outlook nog moeite hadden met het lezen van html-codes is dit met de modernere softwarepakketten wel mogelijk.  Je kunt deze dus steeds beter ontwerpen en aanpassen naar de wensen en behoeftes van je doelgroep. Je kan dan ook de regels welke gelden voor een websiteontwerp in acht nemen. Een goed design met een overzichtelijke en aantrekkelijke lay-out. Daarnaast moet hij triggeren tot het ondernemen van actie bijvoorbeeld het klikken op een button.

Maak je nieuwsbrief visueel

Mensen houden niet van lappen tekst. Dat is natuurlijk al een tijdje bekend. Echter wordt hier lang niet altijd even goed op ingespeeld. Binnen één seconde beslis je of je iets wel of niet interessant vindt en of je verder gaat kijken naar de inhoud. Wanneer dit een enkel tekstueel bestand is wordt het dan ook zeer lastig om jezelf hier in te onderscheiden. Gebruik daarom aantrekkelijke kopjes en zorg voor boeiende afbeeldingen die je tekst versterken. Wanneer je de aandacht hebt gewonnen kun je ook tekstueel meer bereiken.  Wanneer je hier twijfels over hebt zijn er op de website van nieuwsbriefsysteem verscheidene voorbeelden te vinden.

Gebruik calls-to-action

Iedereen kent ze wel. De “lees meer” button of de “vraag hier uw brochure aan” knop. Dit werkt niet alleen op websites maar ook in een mailing. Via deze buttons zorg je ervoor dat er een actie optreedt. De buttons kunnen leiden tot bijvoorbeeld een landingspagina op een bepaalde website. Hier kan vervolgens een actie ondernomen worden. Het is makkelijk met mobiele devices om deze knoppen goed in te stellen. Waar tekstuele links vaak moeilijk aanklikbaar zijn, is het klikken op een button vaak veel gemakkelijker. Wanneer iemand naar een bepaalde landingspagina is gegaan kan je ook zien waar deze in geïnteresseerd is.

Let op je pixels!

E-mails worden vaak maar in een gedeelte van een scherm weergeven. Wanneer je kijkt naar Gmail, Hotmail en verscheidene Outlook varianten zie je dit terug. Het is dan ook zaak om zelf ook te testen met een beperkte pixelbreedte. Natuurlijk is het verleidelijk om je monitor optimaal te benutten in het ontwerpproces, maar het is in dit geval beter om je lay-out van de nieuwsbrief simpel te houden.

Een juiste footer instellen

E-mailmarketing is natuurlijk een redelijk complexe manier van adverteren of leadgeneratie. Er moet voldaan worden aan verscheidene regels om spam te voorkomen. Je bent daarom verplicht om een aantal regels te volgen bij het opzetten van een nieuwsbrief. De footer is de ideale plek om hieraan te voldoen. Daarnaast kun je ook andere elementen doorvoeren. een korte opsomming volgt hieronder:

  • Afmeld-link van verdere mailings (verplicht);
  • fysieke adres van je klant (verplicht);
  • een herinnering dat de lezer is opgenomen in een mailinglist (verplicht);
  • Je telefoonnummer;
  • buttons naar social media kanalen;
  • Sent a friend button.

Dit artikel is geschreven door .