(advertentie)

Content marketing: het kan ook anders

Moderne marketeers kennen ongetwijfeld ‘content marketing’. Deze marketingtechniek richt zich op het creëren, verspreiden en promoten van waardevolle informatie om klanten aan te trekken en hun loyaliteit te verhogen. Het is een zogenaamde pull-strategie.

Helaas loopt het bij de invulling van deze techniek vaak mis. Content marketing staat bij heel wat mensen synoniem met het publiceren van artikels op een blog. Eenvoudig, ja, maar niet altijd met het gewenste resultaat. Content marketing heeft namelijk veel meer in zijn mars.

Side products

Eenvoudige artikels worden meestal slechts één keer gelezen door bezoekers (of helemaal niet). Dat klinkt dus als een verspilling van tijd. Waarom zou je niet iets aanbieden waar de bezoekers echt iets aan heeft – en niet eenmalig maar gedurende de volgende maanden/jaren?

Maak kennis met side products.

Side products zijn extra producten of diensten die in het verlengde van het huidige aanbod van een onderneming liggen.

Toegegeven, dat klinkt een beetje abstract. Onderstaande voorbeeldje zal alles duidelijk maken:

Crew is een Amerikaanse startup die de link wil zijn tussen freelance designers en developers. Net als zoveel startups hadden ze het moeilijk om klanten te winnen. Zo moeilijk zelfs, dat ze nog voor drie maanden geld hadden voordat ze de deuren moesten sluiten. Om wat extra zichtbaarheid te genereren, besloten ze om overtollige foto’s die ze voor hun nieuwe website hadden gemaakt, gratis weg te geven. Drie uur later was Unsplash geboren.

Vandaag de dag trekt Unsplash 11 miljoen bezoekers per maand aan. Bovendien genereert het 40% van de omzet van Crew.

Vanwaar dit succes? Wel, mensen die gebruik maken van Crew’s diensten, hebben ongetwijfeld nood aan kwalitatieve stockfoto’s. Door hun extra foto’s gratis weg te geven op Unsplash, kon Crew deze mensen erg voordelig bereiken.

Zoals marketeer Brian Clark zei: “Give Something Valuable Away in Order to Sell Something Related.

Nog een voorbeeldje van dichter bij huis:

dmlights is een Nederlandse webshop voor verlichting. Een groot deel van de bezoekers koopt hun verlichting in functie van de rest van hun interieur – vaak tijdens een complete make-over. De aankleding van hun woonkamer, bureau, keuken… vraagt heel wat verbeeldingskracht. Je vraagt jezelf af: hoe zou die hanglamp hier staan, wat als ik mijn zetel aan de andere kant zet …? dmlights vond hier een antwoord op met hun 3D Homeplanner. Met deze tool kunnen bezoekers zelf een interieur ontwerpen. Erg handig wanneer men een kamer opnieuw wil aankleden.

Zowel dmlights als Crew bieden hun bezoekers een hulpmiddel aan om problemen op te lossen. De link met de core products van deze bedrijven is nooit veraf.

Zelf een side product starten

Indien je zelf met een side product wil starten, moet je jezelf twee vragen stellen:

  • Wat zijn mijn belangrijkste producten/diensten?
  • Welke problemen hebben mijn klanten die deze producten/diensten kopen?

Het raakvlak tussen deze twee vragen biedt een enorme opportuniteit om nieuwe klanten aan te trekken en hun loyaliteit te verhogen.

Buffer deed iets gelijkaardig. Hun belangrijkste product is een softwarepakket om sociale media posts in te plannen (= antwoord op vraag 1). Een probleem dat hun klanten vaak hebben, is het manueel opmaken van afbeeldingen voor Twitter, Facebook, enz. (= antwoord op vraag 2). Hun oplossing? Pablo, een tool waarmee men razendsnel deze afbeeldingen kan opmaken. Handig, niet? Zoals verwacht is de link met Buffer uiteraard nooit ver weg.

Dit artikel is geschreven door .