(advertentie)

Hoe kan jij je kwaliteitsscore verbeteren?

Kwaliteitsscore verbeteren

Je bent druk bezig geweest met het inrichten van je nieuwste Google Ads campagne en eindelijk is het moment zo ver, de campagne staat aan. Een paar dagen later ga je hoopvol kijken wat de resultaten zijn. In één van de kolommen zie je de variabele “kwaliteitsscore” staan. De kwaliteitsscore is een score die bestaat uit een cijfer van 1 tot 10. Hoe Google bij dit cijfer komt en hoe jij hier invloed op kan uitoefenen dat lees je in deze blog.

Opbouw kwaliteitsscore

Je kwaliteitsscore is uit drie variabelen opgebouwd, te weten;

  1. Advertentie relevantie
  2. Verwachte doorklikpercentage
  3. Ervaring op de landingspagina

Google kent aan al deze variabelen een score toe. Deze loopt van: “lager dan het gemiddelde” via “gemiddeld” naar “hoger dan het gemiddelde”. Als je op alle drie de variabelen een “gemiddeld” scoort, dan scoor je een 6. Scoor je op alle variabelen een “hoger dan het gemiddelde” dan krijg je een 10 en als je op alle variabelen een “lager dan het gemiddelde” scoort, dan krijgt het zoekwoord een kwaliteitsscore van 1.

Hoge kwaliteitsscore

Lage kwaliteitsscore

Advertentierelevantie

De advertentierelevantie geeft de relevantie weer van de advertentie ten opzichte van de zoekwoorden in de advertentiegroep. Je bereikt een hogere advertentierelevantie door de zoekwoorden uit je advertentiegroep terug te laten komen in je advertenties. Scoor je slecht op je advertentierelevantie, dan zijn er twee acties die je kan ondernemen om deze omhoog te krijgen:

  1. Zorg dat alle zoekwoorden uit je advertentiegroep terugkomen in je advertenties, eventueel door extra advertenties bij te maken.
  2. Deel je campagne op in meer advertentiegroepen. Zet bij elkaar passende zoekwoorden bij elkaar in één advertentiegroep, zodat je alle zoekwoorden in je advertentieteksten kunt verwerken.

Verwachte doorklikpercentage

Wanneer er veel op jouw advertentie geklikt wordt, dan heb je blijkbaar een aantrekkelijke advertentie gemaakt. Dit beloont Google met de variabele “Verwachte doorklikpercentage”. Google houdt uiteraard rekening met de gemiddelde positie van het zoekwoord wanneer het zoekwoord wordt beoordeeld op verwachte doorklikpercentage. Er zijn verschillende manieren om je advertentie aantrekkelijker te maken. Op deze manier vergroot je de kans op een goede score van het verwachte doorklikpercentage. Je kan je doorklikpercentage verhogen door gebruik te maken van call to actions in je advertentie, zoals: “Bekijk onze website” of “Bestel vandaag, morgen in huis”. Een andere methode is om gebruik te maken van Keyword insertion. Met de Keyword insertion laat je op een dynamische manier het zoekwoord terugkomen in je advertentie. Dit zorgt er voor dat het zoekwoord waar op gezocht wordt zichtbaar is in je advertentie. Dit vergroot de kans dat er op je advertentie wordt geklikt. En je advertentie wordt er ook weer meer relevant door.

Ervaring op de landingspagina

Google wil graag dat de gebruikers, nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt, op een relevante landingspagina komen die gebruiksvriendelijk is. Wanneer iemand op zoek is naar een rode jurk en landt op een pagina waar blauwe jurken worden getoond, is de kans klein dat de zoeker een jurk koopt omdat hij niet op de juiste pagina terecht komt. Een landingspagina waar rode jurken worden getoond zou veel relevanter zijn geweest. Daarom is het ook in jouw voordeel om te zorgen voor een relevante landingspagina. Dit doe je door je zoekwoorden goed te groeperen en onder te verdelen in verschillende campagnes en advertentiegroepen. Een andere manier om de ervaring op de landingspagina te verbeteren is door de laadtijd van de webpagina te verlagen.

Dit artikel is geschreven door .