(advertentie)

Kopen of niet: webshops

Winkeliers en ondernemers hebben de mogelijkheden van internet ontdekt. Het aantal webshops blijft groeien. Er komen steeds meer bomen in het bos te staan en de consument verliest gezichtsvermogen om de weg te vinden naar de juiste winkel. De combinatie clicks en bricks blijkt een uiterst sterke combinatie met name voor de gevestigde merken. Maar hoe beleef je eigenlijk het online shoppen.

Uit diverse onderzoeken blijkt het aantal online aankopen door consumenten in zogenaamde webwinkels weer te zijn gestegen. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de prijs online vaak gunstiger uitvalt dan in de winkel. Daarentegen bieden winkelstraten unieke ervaringen die zeker nu nog niet mogelijk zijn in webwinkels. In essentie zijn er enkele plus en minpunten voor de clicks ten opzichte van de bricks:

  1. sfeer; het proeven, voelen ruiken en beleven van een winkel
  2. assistentie; hulp bij het zoeken van maten, kleuren en vormen van objecten
  3. sense of trust; een vertrouwd gevoel bij bekende winkels en merken
  4. physical touch; buigen, voelen, testen en bekijken van objecten

clicks hebben echter ook enkele wezenlijke voordelen

  1. price; door lagere kosten, lagere prijzen
  2. time; snel aankopen doen vanuit huis
  3. home delivery; alles wordt thuis bezorgd
  4. compare; vergelijken is binnen een druk op de knop

Er is voor beide manieren van shoppen vele voor- en nadelen op te noemen. Om de weegschaal te laten uitslaan, dienen op de juiste onderdelen acties ondernomen te worden. Duidelijk is dat een webshop geen fysieke winkel is en vice versa. Webshops kunnen echter op bepaalde punten duidelijk winst maken. Met name assistentie, sense of trust en physical touch zijn overbrugbare nadelen. Steeds meer professionele systemen binnen webshops, content management systemen bieden deze overbrugging. Webshops kunnen persoonlijker gemaakt worden. Assistentie wordt geboden door het aanbieden van gepersonaliseerde aanbiedingen en suggesties. Het aanbieden op zicht maakt de aankoop fysiek en legt de drempel tot aankoop lager. De gevestigde merken hebben vertrouwen bij de klanten en hebben daarmee een voorsprong op de nieuwe webshops.

Om daadwerkelijk succesvol te zijn in online sales, dient men bewust te zijn van de voor- en nadelen van online en offline shopping. Een webshop biedt daarbij niet de mogelijkheid om te gaan beleven. Zorg daarom dat op alle fronten van de website de klant bediend blijft. De consument kiest immers nooit alleen op prijs.

Dit artikel is geschreven door .