(advertentie)

Nieuwe manier van klantenwerving

klantenwerving

Wat levert onze website eigenlijk op? Deze vraag stelde ik een poosje geleden aan een medewerker van ons bedrijf. ‘Geen idee, ik hou me daar niet mee bezig’ antwoordde hij. Raar eigenlijk, want ook wij hebben aardig wat geld geïnvesteerd onze website, het is tenslotte het visitekaartje van de onderneming.

Een goede opvolging, van de website bezoeker, wordt aardig onderschat. Terwijl juist deze website bezoekers erg waardevol zijn voor een bedrijf. Ik denk dat het goed is om als organisatie de  volgende vraag te stellen: ‘Wat is voor ons het doel van de website’? Wanneer dit goed in kaart gebracht is, wordt het eenvoudig om vervolgdoelen te stellen. En dus het resultaat te behalen wat gewenst is. Want uiteindelijk wil je, middels de website, meer opdrachten voor je bedrijf, toch?

Voordeel t.o.v. concurrenten

Toen ik over dit onderwerp nadacht, kwam ik tot de conclusie dat wij onze website niet optimaal gebruiken. Ik wil weten wie op de website komt, hoelang de bezoeker op een bepaalde plek op de pagina blijft, hoe de bezoeker daar gekomen is, of ze actie ondernemen en helemaal mooi zou zijn om uit te vinden of bezoekers regelmatig langs komen.

Wanneer dit voor een bedrijf inzichtelijk is, kan er actie ondernomen worden. Want ik weet zeker, wanneer ik zie dat een bedrijf heel erg geïnteresseerd is in een bepaald product/dienst op de website, hij wel verder kijkt dan alleen ons bedrijf. Wij kunnen daar makkelijk op inspelen door een passende aanbieding te maken en te zorgen dat ze geïnteresseerd in ons blijven.

Mogelijkheden

Er zijn genoeg mogelijkheden om deze wensen in het bedrijf te integreren. Naast het bekende Google Analytics zijn er meer manieren om de website bezoekers in kaart te brengen. Google is namelijk een gratis dienst die eigenlijk maar 40% van de bezoekers registreert. Dit komt omdat Google alle informatie uit eigen databases haalt, en deze is dus niet compleet. Tegenwoordig groeien bedrijven die gespecialiseerd zijn in IP marketing alleen maar. Aan de hand van IP adressen wordt alle informatie verzameld over de website bezoeker. En dit is, uiteraard, helemaal in lijn met de Nederlandse wetgeving.

Alleen maar winst

Bedrijven die gespecialiseerd zijn in IP marketing zijn voornamelijk bezig met het uitzoeken en het rapporteren van de website bezoekers.  Daarnaast maken ze een dagelijkse rapportage voor het bedrijf. Hierin kan gelijk worden afgelezen welke bedrijven geïnteresseerd zijn, en waarin. Na het integreren van het systeem in ons bedrijf, is de hele binnendienst omgegooid. Ze zijn nu niet meer bezig met koude acquisitie, want ze weten al welke bedrijven geïnteresseerd zijn. Alleen nog een kwestie van actie ondernemen. En nu kan iedereen binnen het bedrijf onderbouwen wat een goede website oplevert. Een nieuwe manier van klantenwerving & veel nieuwe warme leads!

Dit artikel is geschreven door .