(advertentie)

Succesvolle online communities

Onlangs kwam ik een rapport tegen van de Hogeschool INHOLLAND over online communities. Centraal staan hierin de succesfactoren voor het opstarten van een online community. Na interviews en deskresearch is er een lijst van 32 succesfactoren opgesteld. In dit artikel kort aandacht voor de top 10.

Top 10 succesfactoren van online communities

  1. Voorzichtige omgang van data van leden: privacy op het internet wordt steeds belangrijker. Lang niet alle leden van een online community willen dat hun data zomaar publiekelijk kan worden gebruikt. Een goede bescherming van de privacygevoelige data is daarom van groot belang.
  2. Stabiliteit van de website: een online community is ervoor bedoeld om voortdurend mee bezig te zijn. De website moet daarom snel zijn en mag zeker niet offline gaan.
  3. Snelle reactietijd van de website: zoals ook al in punt 2 is genoemd, is een snelle reactietijd van de website van groot belang.
  4. Aanbieden van up-to-date content: goede en voortdurend nieuwe content is een reden voor bezoekers om terug te keren.
  5. Ontwikkelen van gedragscodes om fout gedrag tegen te gaan: door de vrijheid van leden van een online community om nieuwe content toe te voegen, is het belangrijk regels op te stellen.
  6. Evolueren van de community volgens ideeën van de leden: breidt de community stapje voor stapje uit met nieuwe functionaliteit.
  7. Continu community beheer voor leden tevredenheid
  8. Begeleiding voor nieuwe leden door ervaren leden
  9. Stimuleren van de interactie tussen leden: contacten onderhouden en nieuwe contacten kunnen maken is van levensbelang voor een online community
  10. Begeleiding van leden: bestaande leden en nieuwe leden moeten snel hun weg kunnen vinden naar het toepassen van bestaande en nieuwe functionaliteit.

Download de PDF van het rapport waarin nog veel meer succesfactoren worden omschreven.

Dit artikel is geschreven door .