(advertentie)

Heb jij een kleine site en wil je snel scoren met SEO?

SEO voor kleine bedrijven

Wanneer je als kleine speler met jouw site wil scoren in Google, is dat soms een zware opgave. In veel markten zitten grote spelers die al jaren werken aan zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Hierdoor loop je vaak ver achter op de concurrentie wanneer je nu pas begint met het bestormen van de markt via het internet. Concurrenten hebben vaak al een vermogen besteed aan SEO-copywriters en hun linkbuilding strategie geoptimaliseerd. Dit is een proces dat tijd en ook geld kost. Daar hebben zij waarschijnlijk ook hun goede posities in de zoekresultaten aan te danken. Is inzetten op SEO dan een kansloze onderneming? Moet je dan maar gewoon inzetten op betaalde advertenties? Niet per se. Ook als je later instapt is er nog meer dan genoeg te winnen op het gebied van SEO!

Jij kan scoren door een niche op te zoeken

Als er veel concurrenten zijn die al veel hebben geïnvesteerd in SEO is het vaak moeilijk om snel bovenaan te komen op de belangrijkste zoekwoorden. Daar heeft de concurrentie vaak al veel in geïnvesteerd, waardoor je achterstand erg groot is in het begin. Dit verschil is in principe bij te benen, maar daar is tijd voor nodig.

Het probleem met zoekmachines is dat mensen vaak niet veel verder kijken dan de eerste 5 resultaten. Ga maar eens na. Hoe vaak kom jij op pagina 2 van jouw zoekresultaten? Als je dus niet in de top 5 staat, heb je daar weinig aan. Daarom is het zaak om manieren te zoeken om snel bovenaan te komen. Lager dan plek 10 staat nu eenmaal praktisch gelijk aan niet ranken in Google. Zoek daarom een niche op waar je makkelijker bovenaan kan komen, waardoor je wel scoort. Bij deze 3 tips:

1. Gebruik semantische zoekwoorden

Misschien heb je de term LSI keywords al eens gehoord. Dit is een afkorting voor Latent Semantic Indexing, oftewel semantische zoekwoorden. Het komt neer op zoektermen die afgeleid zijn van jouw hoofdzoekwoord. Stel dat jouw hoofdzoekwoord “online marketing” is. LSI zoekwoorden die ervan afgeleid kunnen zijn, zijn bijvoorbeeld: “online marketing voordelen”, “online marketing vacatures” of “online marketing uitbesteden”. Deze voorbeelden zijn meestal gewoon onderaan de resultatenpagina te vinden als zoeksuggesties. Sterker nog; als je bijvoorbeeld klikt op “online marketing uitbesteden”, krijg je ook nog de LSI suggestie “online marketing uitbesteden kosten”. Hoe moeilijker het zoekwoord, hoe minder concurrentie, hoe eenvoudiger jij bovenaan kan komen. Dit doe je door bijvoorbeeld een aparte pagina aan te maken voor die specifieke zoekterm, of een header te wijden aan dat specifieke LSI keyword.

2. Geef het antwoord op specifieke vragen

Ook dit is een manier waarvoor je de inspiratie praktisch cadeau krijgt van Google. Vaak typen mensen niet alleen een zoekwoord in, maar stellen ze specifieke vragen. Deze beantwoordt Google door de zoekresultaten te tonen van de vragen die het meest op de gestelde vraag lijken. Tegenwoordig toont Google bij sommige zoektermen al vanzelf vragen die worden gesteld, deze vragen zijn een goede indicatie van waar allemaal op gezocht wordt. Leef je daarom eens in in je doelgroep en probeer te bedenken welke vragen zij nog meer zouden kunnen stellen. Deze kun je verwerken in bijvoorbeeld een FAQ op je hoofdpagina. Zeker nu steeds meer mensen via spraak zoeken, worden meer en meer vragen gesteld aan zoekmachines. Wanneer de vraag van de zoeker overeenkomt met de vraag die jij beantwoordt, is de kans groot dat jouw website het eerste zoekresultaat is.

3. Optimaliseer je site voor lokale SEO

Een laatste niche die je kunt opzoeken is die van de lokale zoekresultaten. Zoals je waarschijnlijk wel weet, houdt Google je locatie bij. Dat is handig, want wanneer je een restaurant zoekt als je in bijvoorbeeld Groningen bent, hoef je geen resultaten uit Rotterdam. Dit kan heel lokaal zijn. In branches waar de concurrentie hevig is, zoals bijvoorbeeld slotenmakers, komt het wel eens voor dat er pagina’s zijn geoptimaliseerd voor zelfs een bepaalde wijk of stadsdeel. Wees dus niet te terughoudend door alleen pagina’s aan te maken voor grote woonplaatsen. Misschien is het in jouw branche moeilijk scoren op Amsterdam, maar valt er een wereld te winnen in bijvoorbeeld Purmerend.

Specialistische hulp bij het vinden van jouw niche

Het internet is gigantisch en Google verwerkt dagelijks miljarden zoekopdrachten. Deze zijn ontzettend uiteenlopend. Dat is een gegeven dat jij voor jouw website kan gebruiken. Wanneer iedereen in de grote vijver vist, gooit een slimme visser zijn hengel uit in een kleinere vijver. Daar zwemmen wellicht minder vissen, maar de kans is wel groter dat ze in jouw hengel bijten, wanneer er verder niemand langs de kant zit.

Ben je benieuwd waar de kansen liggen in jouw niche? Dan kan een SEO Bureau vaak uitkomst bieden. Deze beschikken over specialistische tools zoals SemRush, waarmee de markt waar jij in opereert goed in kaart kan worden gebracht. Zo weet jij waar de kansen te liggen om met een kleine site te scoren via SEO!

Dit artikel is geschreven door .