(advertentie)

Waarom een webdesign belangrijk is binnen je salesfunnel

Webdesign sales

Vrijwel iedere ondernemer zit op het internet. Soms voor online vindbaarheid naast het netwerk dat door de jaren heen is opgebouwd. Maar vaak om nieuwe klanten te trekken en om te verkopen. Voor dit laatste bestaat een online sales funnel. Dit is een model, vormgegeven als een trechter, waar een klant binnenkomt en vervolgens het proces doorloopt om tot een bestelling te komen. Er zijn verschillende aandachtspunten in een  marketingtrechter waar je op moet letten. Een aspect dat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien is het webdesign. In dit blog gaan we in op de rol die design speelt in je online sales funnel.

Ga voor een lek vaste trechter

Een salesfunnel is vaak opgebouwd volgens het AIDA-model. Dit model staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Dit is meestal vormgegeven als een trechter waar een klant bovenin binnenkomt en uiteindelijk naar beneden gaat en uitkomt bij een aankoop. Het idee van een trechter zoals in het AIDA-model is dat de trechter lekt. Dat gebeurt doordat de klant aandacht verliest of omdat je boodschap niet overtuigend genoeg is. Aan jou de taak om een zo dicht mogelijke trechter te bouwen waar zo min mogelijk klanten uit vallen.

Trek meteen de aandacht met je webdesign

In verschillende fases van het model kan een webdesign je marketingtrechter versterken. Vooral in het begin is dit belangrijk. Ten eerste moet een website voldoende snel laden. Wanneer een website niet snel genoeg geladen is, heeft een bezoeker vaak al weggeklikt. Daarom moet je nooit een design maken dat te grote bestanden vergt. Dat kan heel mooi lijken, maar vaak werkt het averechts.

Wek interesse en verlangen door nadruk te leggen

Vervolgens is je landingspagina cruciaal. Waar leg je nadruk op? Hoe maak je duidelijk waar je pagina over gaat? Komt het overeen met waar je bezoeker naar zocht? Dan is de kans groot dat hij verder gaat klikken. Leef je eens in in de bezoeker. Wat zou hij verwachten wanneer hij op je site klikt? Welke punten wil je meteen duidelijk maken? Waar wil je dat naar verder geklikt wordt? Wanneer je een antwoord hebt op dat soort vragen, weet je precies wat er aangepast moet worden.

Hoe je een bezoeker verder laat klikken

Uiteindelijk, wanneer je site enigszins logisch is ingedeeld, zal een bezoeker altijd wel de informatie vinden waarvoor hij kwam. Aan jou de taak om vooral subtiel de nadruk te leggen op wat jij wil dat een bezoeker doet. Negen van de tien keer is dat een aankoop of een offerte-aanvraag. Het is dus zaak om de knoppen die naar die acties leiden wat meer aandacht te geven. Deze knop moet niet alleen goed vindbaar zijn voor de bezoeker. Hij moet ook de hele tijd vragen om een klik. Doe dit wel met mate, het mag tenslotte niet afleiden van je boodschap. Dat wekt irritatie op.

Een andere manier is door mensen op foto’s te laten kijken in de richting waar jij wil dat de bezoeker klikt of gewoon heel simpel een pijltje te plaatsen naar je call-to-action knop. Via dit soort technieken leg je subtiel nadruk op waar jij wil dat de aandacht naartoe gaat.

Kijk kritisch waar je verbeterpunten liggen

Over de boodschap die een ondernemer met zijn website wil verkondigen is vaak wel nagedacht. Maar op het gebied van design is het vaak gewoon een template vullen via WordPress. Dit is zonde want er valt dus veel verschil te maken voor de ervaring van je klant. Verplaats je daarom eens in je bezoeker en probeer onbevooroordeeld naar je website te gaan en kijk eens welke indrukken je krijgt. Waar de aandacht op gevestigd is en hoe jij verder zou klikken. Noteer alles wat je merkt en kijk waar de verbeterpunten liggen.

Zo kun je eenvoudig je conversie verhogen via je webdesign!

Dit artikel is geschreven door .