(advertentie)

Onderscheiden

Iedereen is anders en toch zijn velen hetzelfde. Het is een complex waarin ieder persoon en organisatie zich in bevind. Wanneer moet je jezelf nu wel onderscheiden en wanneer niet?

Onderscheidend vermogen

Met je onderscheidend vermogen onderscheid je jezelf van de rest. Per definitie is dus dit waarom je klanten voor jou zouden kiezen in plaats van de concurrent. Natuurlijk hoe minder concurrenten je hebt, des te makkelijker het is om jezelf te onderscheiden. Hoewel dit ook weer kan betekenen dat er maar weinig vraag is naar jouw specifieke product of dienst, waardoor het ook weer lastig kan zijn om de juiste grens te kunnen vinden in tot hoeverre je jezelf moet onderscheiden.

Online onderscheiden

Een ander dilemma is online. Online zit iedereen, dus daar onderscheid je jezelf tegenwoordig al niet meer mee. Waar vroeger enkel de first-entry’s wat te zeggen hadden heeft tegenwoordig iedereen een website en deze website heeft vrijwel hetzelfde uiterlijk en functionaliteit als die van de concurrent.

Een voorbeeld

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij. Welke verzekeringsmaatschappij website je ook opent, beide zullen zeggen dat ze het meest voordelig voor jou zijn en specifiek op jouw wensen in gaan. De diensten staan overzichtelijk op een rijtje en er is een contact formulier aanwezig. Daarnaast bieden ze ook nog een benchmarking waaruit zal blijken dat ze inderdaad de voordeligste voor jou zullen zijn. Soms bieden ze dan ook nog promo´s aan, als welkomstacties, maar ook vergelijkingen van bijvoorbeeld ziekenhuizen. Kortom, de websites zijn niet echt onderscheidend.

Wel of niet onderscheiden

Het is belangrijk om jezelf te beseffen dat onderscheiden niet altijd iets goed is. Hoewel ik het er totaal mee eens ben dat je jezelf wel moet onderscheiden van de concurrentie om die klant te winnen is het soms maar goed dat je niet te onderscheidend bent. Iets dat werkt, moet je namelijk niet willen veranderen voor de concurrentie.

Een website

Een website bijvoorbeeld kan bedoeld zijn om jezelf te onderscheiden van de concurrentie, maar in de meeste gevallen is dit juist niet het geval. Het onderscheidend vermogen zit hem in de dienst, de service, het product of wat dan ook, maar veelal juist niet in de website. Waarom? Omdat het wel duidelijk voor alle bezoekers dient te zijn. Als jij opeens een heel vervreemde website hebt om jezelf maar te onderscheiden zal de bezoeker er niet veel van snappen. Daarom is het belangrijk dat je website navigatie logisch is en enigzins op die van andere websites lijkt. Je menu-navigatie bijvoorbeeld opeens helemaal onder je website te hebben is niet logisch, en zal dus ook niet werken. Website optimalisatie is dus van groot belang om je klanten wel de weg te wijzen naar waarin jij je onderscheid, maar de manier waarop jij ze dit vertelt hoeft/moet dus niet altijd onderscheidend te zijn.

Aanbevolen links:
http://www.easy.nl

Dit artikel is geschreven door .