(advertentie)

Waarom verkopen via een marketplace interessant kan zijn

Waar voorheen consumenten hun online zoektocht in de meeste gevallen begonnen binnen Google, is dit tegenwoordig steeds vaker via een marketplace als Bol.com of Amazon. Deze beweging heeft er dan ook voor gezorgd dat steeds meer verkopers hun weg naar dit platform hebben weten te vinden. Wat is een marketplace precies, waarom is het zo’n interessant kanaal voor velen en waar moet je als verkoper allemaal op letten wil je hier jouw producten verkopen? 

Een marketplace

Een marketplace, wat is dit nu precies? Heel simpel gezegd is een marketplace een online plek waar kopers en verkopers elkaar kunnen ontmoeten. Het is een plek waar het voor verkopers van belang is om er op een positieve manier uit te springen en het is voor kopers een plek om een goed overwogen aankoop te doen. Waarom? De concurrentie is in de meeste gevallen zo hoog dat verkopers zullen concurreren met de prijs, je kunt als koper reviews lezen van eerdere klanten en een koper kan gemakkelijk filteren op kenmerken die voor hem of haar van belang zijn. Dit zijn voor verkopers dan ook belangrijke punten om op te focussen.

Het verkopen via een marketplace

Kies je er als verkoper voor om jouw producten te verkopen op Amazon of Bol.com, dan is het van belang om een aantal zaken duidelijk te hebben. Zo moet je de verkoop via een marketplace echt zien als een extra kanaal of webshop. Het is van belang om dit vanaf de basis af aan goed aan te pakken en er genoeg tijd in te stoppen om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een goede en complete up-to-date productfeed hebt welke je kan koppelen aan de desbetreffende marketplace, zodat de producten op de juiste en meeste ideale manier worden getoond. Daarnaast is het van belang om jouw producten gedurende de tijd te blijven optimaliseren en de concurrentie en reviews in de gaten te blijven houden.

Los van de producten zelf is het ook belangrijk om na te denken over het logistieke proces. Wil je dit proces zelf in handen hebben of kies je ervoor om dit uit te laten voeren door de desbetreffende marketplace? Beide opties kunnen zo zijn voordelen hebben, afhankelijk van wat jij als verkoper belangrijk acht.

marketplace

Voorstanders en tegenstanders

Wat betreft het verkopen via een marketplace als Bol.com of Amazon zijn er zowel voorstanders als tegenstanders te vinden. Zo zeggen voorstanders dat je een marketplace kunt zien als een ideaal extra verkoopkanaal doordat je kunt meeliften op het succes, volledige processen uit handen kunt geven en je een groep consumenten kunt bereiken die je wellicht anders niet had bereikt. Tegenstanders vinden dat massale marketplaces hun merkstrategie juist teniet doen, er teveel onzekerheid is als het aankomt op het opslaan van data door marketplaces zelf en de kosten in sommige gevallen zo hoog op kunnen lopen dat dit ten koste gaat van de marges. Kortom, de meningen zijn verdeeld. Toch zal het aantal verkopen blijven groeien de aankomende jaren. Hoe denk jij over deze opkomst?

Dit artikel is geschreven door .