(advertentie)

Website analyse met ranks.nl

In de enorme hoeveelheid informatie die internet aanbiedt, wordt zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker. De positie die u krijgt in zoekmachines zoals Google is afhankelijk van veel verschillende factoren, o.a. het gebruik van sleutelwoorden. Het hulpmiddel Ranks.nl kan u daarmee een klein stukje op weg helpen.

Ranks.nl biedt een aantal gratis tools aan waarmee u uw site kan analyseren. In dit artikel aandacht voor twee interessante tools van deze site:

  • Het analyseren van sleutelwoorden
  • Het vergelijken van zoekmachines

Het analyseren van sleutelwoorden

De eerste tool wordt door Ranks.nl ook wel de ‘keyword density analyzer’ genoemd. Het brengt in kaart hoe sleutelwoorden op uw site zijn verdeeld (prominence) en hoe vaak ze voorkomen (density). Via de site www.ranks.nl kunt u deze tool gratis gebruiken. In het veld voert u uw URL in en vervolgens ziet u een enorme lijst met woorden en getallen. Het ziet er ingewikkeld uit, maar u kunt er best waardevolle informatie uithalen:

  • Worden er stopwoorden op mijn site gebruikt die negatief kunnen zijn voor de resultaten in zoekmachines?
  • Welke unieke sleutelwoorden gebruikt mijn site?
  • Welke sleutelwoorden komen vaak voor op mijn website en zijn er sleutelwoorden die kansen kunnen bieden?
  • Hetzelfde geldt voor combinaties van twee, drie of vier sleutelwoorden.

Om nuttige informatie uit te lichten met deze tool is het even een beetje speurwerk en stoeien met de instellingen, maar desalniettemin zeker de moeite waard!

Het vergelijken van zoekmachines

Google is nog altijd de belangrijkste zoekmachine, maar het kan interessant zijn om ook eens te bekijken hoe uw website scoort in andere zoekmachines. De gratis vergelijkingstool kunt ook weer via de site www.ranks.nl in gebruik nemen. U kunt kiezen uit 5 verschillende zoekmachines. Daaronder kunt u een zoekterm invoeren en met een klik op ‘Query verzenden’ krijgt u de resultaten van verschillende zoekmachines naast elkaar te zien.

Conclusie

Ranks.nl kan interessante informatie opleveren om uw website te analyseren en naar aanleiding van deze gegevens acties te ondernemen. Helaas komen de hulpmiddelen en gegevens nogal erg technisch over voor de gemiddelde marketeer. Daar zit dus zeker nog wel wat verbetering in.

Dit artikel is geschreven door .