(advertentie)

5 tips voor website optimalisatie

Website optimalisatie speelt een steeds grotere rol in het binnenhalen van nieuwe klanten. Naast dat mensen je website makkelijk moeten kunnen vinden, wil je ook graag dat mensen gewenste acties uitvoeren op je site. Daarbij gaat het er om dat bezoekers vinden waar ze naar op zoek zijn. Een websitebezoek alleen is vaak niet voldoende. Hoe krijg je bezoekers nu daar waar je ze wilt hebben? In dit artikel bespreken we 5 tips voor website optimalisatie.

Website optimalisatie

Tip 1. Doe zoekwoordenonderzoek

Bij website optimalisatie denken veel mensen direct aan zoekmachine optimalisatie. Dat is ook voor een deel waar. Meer bezoekers, en vooral relevante bezoekers, zorgen ervoor dat er meer kans is op leadgeneratie, verkoop, etc. Tegelijkertijd bestaan er ook veel cowboy verhalen over zoekmachine optimalisatie. Vertrouw nooit bureaus die je nummer 1 posities garanderen in Google. De formule hoe Google posities bepaalt kunnen we alleen maar benaderen. De exacte werking zal Google nooit prijsgeven. Daarbij komt kijken dat Google deze formule voortdurend aanpast en verbetert om de zoekmachineresultaten relevanter te maken. Hoewel het er natuurlijk ook altijd op gericht is om zelf zoveel mogelijk voordeel te kunnen realiseren met hun eigen advertentiesysteem (Google AdWords).

Zoekmachine optimalisatie is een structureel proces: je bent voortdurend bezig om verbeteringen door te voeren. Een goed uitgangspunt is een zoekwoordenonderzoek. Met een dergelijk onderzoek bepaal je welke zoekwoorden belangrijk en relevant zijn en tegelijkertijd voldoende zoekvolume hebben. Vervolgens ga je met deze zoekwoorden aan de slag. Dit moet zowel on-page (tekstelementen op je site) als ook off-page (relevante verwijzingen van andere sites) gebeuren.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Laat dan een gratis zoekmachine scan uitvoeren voor jouw website.

Tip 2. Maak goede landingspagina’s

Bij website optimalisatie is het allereerst belangrijk dat je goede landingspagina’s creëert. Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker terecht komt wanneer hij op een uiting geklikt heeft. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn naar een artikel op je website die een bezoeker vond in de organische zoekresultaten van Google.

Het is van groot belang dat een bezoeker op de landingspagina vindt waar hij in eerste instantie naar op zoek was. Zo niet, dan zal hij de pagina direct weer verlaten. En dat wil je natuurlijk niet. Je wilt juist dat de bezoeker de pagina leest, verder klikt en/of iets koopt. Of downloadt. Of invult. Wanneer je aan de slag gaat met website optimalisatie, zorg er dan voor dat de landingspagina’s aan de volgende eisen voldoen:

  • herhaal de campagneboodschap;
  • houd het bij één specifieke boodschap;
  • vermijd teveel (afleidende) visuals;
  • houd het kort; blijf boven de fold en behoud genoeg witruimte;
  • zorg voor een snelle laadtijd van de pagina;
  • zorg ervoor dat de vervolgknop goed opvalt;
  • vermijd lange formulieren;
  • bedenk een intrigerende boodschap.

Naast deze basiseisen zijn er nog drie zaken waar je rekening mee moet houden als het gaat om website optimalisatie.

  • Pas de landingspagina aan aan de uiting. 
    Wanneer iemand op een uiting klikt, zoals een advertentie, dan is deze persoon geïnteresseerd in datgene wat op uiting stond. Stuur iemand dus nooit zomaar naar je homepage als daar niks terug te vinden is van de boodschap van die uiting. Grote kans dat de bezoeker gelijk weer afhaakt. Hoe beter de uiting en de landingspagina bij elkaar passen, hoe minder mensen zullen afhaken.
  • Pas de landingspagina aan aan de bezoeker.
    Het is ook mogelijk om een landingspagina af te stemmen op het profiel van de bezoeker. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer er al meer over de bezoeker bekend is. Dit kan het geval zijn wanneer iemand al eerder je website heeft bezocht en/of iets besteld heeft. Hoe beter een website past bij het profiel van een unieke bezoeker, hoe hoger de conversie. Via software is dit steeds makkelijker te realiseren.
  • Pas de landingspagina aan aan de bron.
    Bezoekers vanaf verschillende kanalen, kunnen zich verschillend gedragen. Het is dus nuttig om te onderzoeken hoe bezoekers vanaf diverse kanalen zich gedragen op je website. Ook deze informatie kun je gebruiken bij website optimalisatie. (Bertrams, 2013)

Tip 3. Verhoog conversie

Conversie is een belangrijk onderdeel bij website optimalisatie. Bij conversie gaat het om het percentage (ingekochte) bezoekers dat op de website precies doet wat jij wilt. Bijvoorbeeld iets bestellen of een formulier invullen. Wil je de conversie verhogen? Hier enkele tips:

  • Bepaal de belangrijkste pagina’s van je website: waar moet de bezoeker tot actie overgaan
  • Onderzoek met Google Analytics hoe deze pagina’s worden bekeken: via welke paden komen bezoekers op deze pagina? Wordt de pagina wel voldoende gevonden in Google? En hoe lang blijven bezoekers op deze pagina?
  • Zorg er voor dat je de conversies in Google instelt. Hiermee kun je later zien waar je conversies vandaan komen (Google, direct, nieuwsbrief, etc.). Dit levert waardevolle informatie op voor verdere website optimalisatie. Ook kun je hiermee zien waar bezoekers afhaken in een verkoop afhandelingsproces.
  • Optimaliseer de belangrijkste pagina’s. Dit kan met behulp van de informatie die je net hebt verzameld. Je kunt pagina’s optimaliseren door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat bezoekers makkelijk en snel hun weg naar deze pagina kunnen vinden. Denk hierbij aan grote en duidelijke buttons en goede call-to-actions.
  • ‘Gratis’ doet het altijd goed. Probeer hier op in te spelen.
  • Geef aan dat betalingsverkeer ‘veilig’ is. Zorg ervoor dat dit op de essentiële plaatsen wordt vermeld. Dit is vooral van toepassing bij webwinkels.
  • Zet de Google Website Optimizer in. Hiermee kunnen verschillende varianten worden gemaakt van essentiële conversie onderdelen. Denk daarbij aan buttons, headers (call-to-actions), formuleren, afbeeldingen en tekstonderdelen. De Google Website Optimizer berekent vervolgens welke varianten de meeste conversies opleveren. Kleine aanpassingen kunnen soms grote effecten hebben.

Voor met name webwinkels zijn er wat betreft website optimalisatie en conversieverhoging nog een aantal tips van toepassing:

  • Analyseer afhaakmomenten.
    Tijdens het bestelproces moeten bezoekers maak meerdere stappen doorlopen. Analyseer waar mensen afhaken en waarom, zodat je het proces verder kunt verbeteren.
  • Help de klant bij problemen.
    Maak per pagina een specifieke helppagina. En/of biedt een live chat of ‘call me now’ optie aan. Op deze manier kunnen mensen hun bestelling makkelijk afronden.
  • Benut tijdens en na het bestellen kansen om extra omzet te genereren.
    Denk aan zinnen als ‘Kopers van dit product kochten ook’ of ‘Koop er drie en krijg er één gratis’. Ook kun je een klant korting op een volgende bestelling geven.
  • Zet online formulieren effectief in.
    Voorkom (of stel het zo lang mogelijk uit) dat mensen te lange formulieren moeten invullen. Bouw daarom de velden slim op. Zet ze naast elkaar in plaats van alleen onder elkaar en maak gebruik van een drop-down menu om fouten te voorkomen. Maak ook gebruik van een bedankpagina nadat iemand een proces afrondt. (Bertrams, 2013)

Tip 4. Maak je website sociaal

Bij website optimalisatie is het van belang om te weten dat het deelbaar maken van content steeds belangrijker wordt. Door het sociale web naar je website te halen, kunnen bezoekers gemakkelijk hun mening delen over producten, diensten en het merk. Dit kan via:

  • reviews;
  • forums;
  • sociale content/reactiemogelijkheden. Denk aan Facebook- en Twitterberichten.

Positieve reacties kunnen nieuwe bezoekers triggeren iets te bestellen. Of om een andere door jouw gekozen conversie te verrichten. Een belangrijk onderdeel van website optimalisatie dus. (Bertrams, 2013)

Tip 5. Maak optimaal gebruik van Google Analytics

Meten is weten. Wil je je aan de slag met website optimalisatie? Dan kun je tegenwoordig niet meer om Google Analytics heen. Google Analytics houdt websitestatistieken bij. Hiermee kun je achterhalen wat er goed gaat op je website en wat niet. Waar doet de bezoeker niet wat we willen? En waar wel? Dit zijn vragen die Google Analytics kan beantwoorden (Bertrams, 2013). Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken voor website optimalisatie. Is Google Analytics nieuw voor je of wil je er zeker van zijn dat je eruit haalt wat erin zit? Dan kun je een Google Analytics training volgen.

Met de bovenstaande tips kunt u de eerste stappen zetten. Vergeet echter niet dat website optimalisatie een structureel proces is. Probeer er voortdurend mee bezig te zijn, probeer de concurrentie in de gaten te houden en huur zo nodig een professioneel online marketing bureau in.

Pascal Selles is online marketing consultant bij Hayona en is gespecialiseerd in website optimalisatie.

Dit artikel is geschreven door .