(advertentie)

Zoekwoord kannibalisatie opsporen

Rapportage van een SEO tool

Als je meerdere artikelen en blogs hebt geschreven op je eigen website die met dezelfde zoekopdracht gevonden kunnen worden via Google, eten ze elkaars plek als het ware op in de rangschikking. De zoekmachine wordt namelijk gedwongen te kiezen welk artikel het beste past bij het in de zoekmachine ingevoerde zoekwoord. Resultaat: het andere artikel verdwijnt uit de ranking.

Dit fenomeen noemen we zoekwoorden kannibalisme. Je snapt dat het niet handig is voor je SEO als je eigen zoekwoorden elkaar in de weg zitten. We gaan je uitleggen hoe je dit kunt oplossen, maar daarvoor moeten we eerst het probleem opsporen.

Hoe spoor je zoekwoord kannibalisatie op?

Het is niet heel moeilijk om je eigen site te testen op zoekwoord kannibalisme. Je kunt zoeken op je site naar specifieke zoekwoorden waarvan jij denkt dat je ze vaker hebt gebruikt. Je hoeft daarvoor niet elk artikel van je site met de hand door te bladeren of het uit je hoofd te weten. Je kunt dit doen door Google.nl te gebruiken en handmatig te gaan zoeken naar termen die belangrijk zijn voor jouw dienst. Dit is goed te doen wanneer je een kleine website hebt met weinig pagina’s. Maar als je een hele grote webshop runt is dit natuurlijk enorm veel werk. Je kunt dan het beste een tool abonneren zoals SEMrush en Ahrefs om de kannibalisatie bloot te leggen. Deze tools hebben een proef abonnement gratis of tegen zeer lage prijs. In een week tijd zou je met dergelijke tools alle gevallen van zoekwoorden kannibalisatie bloot kunnen leggen.

Hoe los je zoekwoord kannibalisatie op?

Zoektermen voor zoekmachine optimalisatieEen goede interne linkstructuur kan ervoor zorgen dat Google de belangrijkste pagina’s bovenaan zet. Als je minder belangrijke artikelen linkt naar de teksten die je belangrijk vindt, dan volgt de zoekmachine dit pad van links en vindt daardoor vanzelf zijn weg naar belangrijke teksten. Dit zou al een beetje moeten helpen.

Een andere manier om zoekwoord kannibalisme op te lossen is door artikelen te combineren. Zoek de artikelen met nagenoeg dezelfde zoekwoorden op, combineer de twee en herschrijf het zo dat er één steengoed artikel overblijft. Delete je oorspronkelijke post niet meteen maar zorg voor een gedegen 301 redirect. Het voordeel van het combineren van meerdere artikelen is niet alleen dat het zoekwoord kannibalisatie tegengaat maar ook dat het goed geschreven, volledige teksten oplevert. Dat verrijkt je website maar zorgt vaak ook voor een betere rangschikking.

Voorkom het probleem door regelmatige controle van je website

Beter dan oplossen is natuurlijk het voorkomen van het probleem. Hoe groter je site wordt, hoe sneller je last hebt van zoekwoord kannibalisme. Het is dus belangrijk om goed overzicht te hebben over je website. Dit doe je door de pagina’s logisch in te delen. Op die manier kun je snel zien of je een zoekwoord al een keer gebruikt hebt. Dit moet je niet één keer bekijken maar regelmatig controleren. Zo’n overzicht van je website kun je online regelen met eerder aangehaalde betaalde software of je kunt hier een SEO specialist voor raadplegen. Maar je kunt het ook prima zelf maken in een programma als Microsoft Excel. Zodra je een goed overzicht hebt op wat er op jouw website te vinden is, waar het te vinden is en hoe het in verbinding staat met je andere pagina’s, heb je weer controle. Je kunt nu zoekwoord kannibalisme voorkomen en dat is altijd beter dan genezen.

Dit artikel is geschreven door .