(advertentie)

Zoekwoord: positie en conversie

Met zoekmachine optimalisatie probeer je een goede positie te realiseren in Google. Daarbij draait het er niet alleen om een zo hoog mogelijke positie te scoren, maar vooral om zoveel mogelijk conversies te genereren op relevante zoekwoorden. Google Analytics, de Zoekwoordplanner en de RankChecker add-on van Firefox zijn uitstekende middelen die je daar bij kunnen helpen.

Conversie per zoekwoord

In Google Analytics kun je de conversie (verkoop, aanmelding) per zoekwoord analyseren om zodoende te kijken wat belangrijke zoekwoorden voor je site zijn. Hiervoor moet je eerst Google Analytics op je site installeren en doelen instellen.

Om vervolgens te kunnen zien wat de conversie per zoekwoord is ga je in Google Analytics naar Acquisitie > Zoekwoorden. Klik vervolgens op de tab ‘Organisch’. Per zoekwoord waarop je site is gevonden, kun je nu bekijken hoeveel bezoekers daarvan zijn geconverteerd. Het geeft aan wat de belangrijkste zoekwoorden voor je site zijn waarop je op dat moment goed wordt gevonden. Let op: als je Google AdWords gebruikt, staan ook de AdWords zoekwoorden in deze rij. Om alleen de zoekwoorden te zien van de gewone resultaten in Google ga je naar Acquisitie > Alle Verkeer. Klik nu op google/organic en kies vervolgens in het uitklapmenu ‘Acquisitie’ voor ‘zoekwoord’ (direct boven de tabel staat het woord ‘overige’ hier moet je op klikken)

Andere relevante zoekwoorden bepalen

Naast zoekwoorden waarop je site nu al gevonden wordt, zullen er ongetwijfeld ook nog andere relevante zoekwoorden voor je site bestaan waarop je nog niet goed gevonden wordt in Google. De Zoekwoordplanner is een uitstekend hulpmiddel om te bepalen welke zoekwoorden nog meer interessant voor je zijn. Je moet hiervoor wel een Google Adwords account hebben. Het werkt heel eenvoudig: vul een aantal relevante zoekwoorden in en Google toont je hoe vaak er in Google per maand op de betreffende termen wordt gezocht. Daarnaast toont Google ook nog een hele lijst met relevantie suggesties. Een ideale tool om te zien op welke zoekwoorden je website nog meer geoptimaliseerd kan worden.

Posities in Google

Zodra je de eigen website aan het optimaliseren bent voor Google wil je natuurlijk weten wat de posities zijn in Google. De Rank Checker is een add-on voor Firefox. Zodra je deze add-on hebt geïnstalleerd verschijnt er in Firefox rechtsonder een icoon. Als je daarop klikt krijg je een scherm te zien waarin je een website kunt opgeven en de bijbehorende keywords. Handig van de Rank Checker is dat je ook een lijst met keywords voor een site kunt opslaan, zodat je op een later moment nog eens je posities op de verschillende zoekwoorden kunt controleren.

Standaard staat de Rank Checker ingesteld op www.google.com. Om dit aan te passen kies je in de menubalk van Firefox voor Extra > Rank Checker > Options. Hier kun je de Nederlandse Google zoekmachine instellen. Ook is het mogelijk de posities van je zoekwoorden in andere zoekmachines te laten tonen, zoals Yahoo en Live.

Let op: de posities die de Rank Checker weergeven kunnen anders zijn dan wanneer je zelf zoekt in Google. Google past namelijk steeds vaker gepersonaliseerde zoekresultaten toe. Echter, de Rank Checker geeft wel een goede indicatie van je gemiddelde positie in Google.

Pascal Selles is online marketing consultant bij Hayona.

Aanbevolen links:
http://www.google.nl/analytics
http://tools.seobook.com/firefox/rank-checker/

Dit artikel is geschreven door .