(advertentie)

Welk type thought leader ben jij?

thought leaders

Een thought leader onderscheidt zich als merk door de kwaliteit van zijn originele, soms tegendraadse ideeën. Door het succes van bedrijven als Tesla, Nike en andere thought leaders, lijkt thought leadership vandaag een aantrekkelijke marketingstrategie voor veel merken.  Maar thought leader worden – en blijven – is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar haalt een thought leader al die verfrissende ideeën dan vandaan?

In deze blog gaan we in op de 5 verschillende types thought leaders die elk hun ideeën op een eigen, specifieke manier verwerven.

De Expert

Een eerste type thought leader is de expert. Hij haalt zijn ideeën uit een algemene, maar diepgaande kennis van zijn sector. Zijn expertise zorgt er namelijk voor dat hij goed vertrouwd is met de processen, strategieën en waarden van zijn industrie. Dit helpt hem dan ook originele ideeën te bedenken voor de latente behoeften van zijn sector. Experts zijn vaak academici, maar vinden we ook vaak terug in vakdomeinen waar kennis en ervaring een rol spelen, zoals de advocatuur, accounting en strategy consulting. De Boston Consulting Group positioneert zich bij uitstek als een expert in het gebied van strategie.

De Onderzoeker

De thought leadership onderzoeker verwerft zijn ideeën dankzij uitgebreid onderzoek: door stakeholders te bevragen zijn ze vaak eerst om nieuwe trends te spotten en om nieuwe verzuchtingen en issues van stakeholders te begrijpen. Omdat marktonderzoek vrijwel altijd nieuwe inzichten oplevert, passen veel bedrijven tegenwoordig deze strategie toe. Zulke studies brengen namelijk vaak interessante zaken aan het licht die het beginpunt kunnen worden van nieuwe opmerkelijke ideeën.

Zo baseerde Dove haar bekende “Real Beauty” campagne op onderzoek naar de perceptie van schoonheid in 10 landen. Dat onderzoek lag aan de basis van jarenlange campagnes, waarin steeds nieuwe invalshoeken werden gegeven aan het onderzoek.

De Coach

Daarnaast kan een thought leader ook een coach zijn. Hij ziet de voordelen in van het ondersteunen van zijn team en van een interne brainstorm met zijn medewerkers. Door samen te zitten met een aantal collega’s kan je namelijk in een pijlsnel tempo van een los onderwerp tot een concreet idee komen.

Een goed voorbeeld vinden we bij het bedrijf Karen. Hun thought leadership coach paste dit mechanisme toe door een volledig team van productontwikkelaars een aantal uur bijeen te zetten. In het begin had niemand een idee voor een origineel concept, maar tegen het einde van de brainstormsessie was een compleet nieuw inzicht naar boven gekomen, dat de basis werd voor hun thought leadership.

De Netwerker

Wat je intern kan oplossen, kan je natuurlijk ook extern aanpakken. Een vierde type thought leader is dan ook de netwerker. Hij bedenkt zijn ideeën door te spreken met heel wat externe specialisten over een onderwerp of sector. Door met experts buiten zijn eigen bedrijf te praten verruimt hij zijn eigen horizon, waardoor er heel wat nieuwe ideeën opborrelen.

Zo zat Philips samen met 11 externe experts om inzichten te verwerven over de belangrijkste trends in hun sector. Deze gesprekken en inzichten vormden daarna de basis voor hun thought leadership campagnes “Active aging” en “Livable cities”.

De Visionair

Tenslotte is er de visionair. Hij ontwikkelt zijn ideeën door zijn blik te werpen op de toekomst. The future is now. Wie nu met nieuwe inzichten kan komen over de volgende generatie van trends, processen en mechanismen in zijn sector, wordt gegarandeerd een thought leader.

Het beste voorbeeld hiervan vinden we bij Deloitte. Dit bedrijf heeft zich gepositioneerd als dé maker van rapporten over de nieuwe generatie van technologische mechanismes en de effecten ervan op de bevolking. Zo spreken ze niet enkel specialisten uit hun eigen sector aan, maar ook heel wat politici, leerkrachten en academici blijken enorm geïnteresseerd in hun ideeën. Een voorbeeld van een dergelijke succesvolle campagne is “Building the Lucky Country”.

Verschillende types thought leaders verweren elk hun ideeën op een eigen manier. Deze blog biedt een opsomming, maar is uiteraard niet exhaustief. Elke thought leader moet en kan zijn eigen weg vinden.

Dit artikel is geschreven door .