(advertentie)

Wat is telemarketing

Call center

Als onderneming kan telemarketing absoluut een handig instrument zijn om in te zetten. Veel mensen zullen bij de gedachte hieraan echter vooral denken aan irritante, zeurderige verkopers die maar door blijven drammen. Bovendien heerst misschien het idee dat telemarketing niet meer helemaal van deze tijd is omdat er zo ontzettend veel andere vormen van marketing zijn, aangezien nu bijna alles online gebeurd. Niets is echter minder waar, want afhankelijk van wat voor product je precies aanbiedt of probeert te verkopen, kan telemarketing nog steeds heel goed werken.

Meer leads genereren

Nog altijd kun je, wanneer je weet hoe je telefonische acquisitie aan moet pakken, veel leads genereren op deze manier. Wanneer het goed wordt gedaan kan het makkelijk leiden tot meer contacten, afspraken of zelfs verkopen. Hiervoor is de juiste voorbereiding op een gesprek daarom wel essentieel, net als de indruk die je met het gesprek achterlaat. Daarbij zit er een groot verschil tussen koude en warme acquisitie en je kunt hieronder precies lezen wat dat is.

Koude acquisitie

Normaal gesproken komt koude acquisitie minder voor dan warme acquisitie. In het geval van koude acquisitie benader je potentiële klanten die je nog nooit eerder hebt gesproken of hebt gezien. Deze kennen jou dus helemaal niet. Logischerwijs is dit de moeilijkste vorm van de twee. Vaak wordt er gewerkt met een script omdat degene die belt daardoor precies weet hoe deze kan reageren op wat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt.

Warme acquisitie

Bij warme acquisitie, wat dus vaker voorkomt, wordt het meestal al een stuk makkelijker. Omdat er in dit geval al eerder contact is geweest of zelfs als eerder een product of dienst is afgenomen. De persoon of het bedrijf dat gebeld wordt is dus al bekend met de beller, wat de kansen op succes natuurlijk vergroot, zeker als de eerdere ervaring positief is geweest.

Handige basistips

Nu we de basis van het begrip telemarketing en de verschillende soorten acquisitie hebben omschreven is het handig om een aantal makkelijk toe te passen tips door te nemen. Deze zijn eenvoudig te onthouden maar vergroten wel gelijk de kans op succes voor bellers, of deze het doelwit nu wel of niet al eens eerder hebben gesproken. Profiteer daarom gelijk van de volgende tips:

  • Straal altijd zoveel mogelijk positiviteit, vrolijkheid en optimisme uit
  • Heb je productkennis op orde en weet op elke vraag een passend antwoord
  • Wees zelfverzekerd en overtuigd van wat je aanbiedt
  • Licht de unieke aspecten die het product of de service de moeite waard maken uit
  • Zorg voor zoveel mogelijk duidelijkheid en maak gelijk goede afspraken
  • Een 085 nummer aanvragen ken helpen het percentage aan geaccepteerde cold calls te bevorderen. Dit omdat een 085 nummer een landelijk nummer is dat niet verbonden is met een bepaalde regio. Een Limburgse potentiële klant zal niet snel een Gronings 050 nummer opnemen immers.

Dit artikel is geschreven door .