(advertentie)

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook. Helpt dat nu om jouw doelgroep gericht en effectief te kunnen bereiken? Het antwoord daarop is heel eenvoudig; ja. Maar hoe kun je nu doelgericht en slim te werk gaan op Facebook om de maximale resultaten te behalen tegen minimale kosten. En waarom zou jij dat als onderneming moeten doen? Kan jou facebookpagina voor bedrijven eruit springen om zo de concurrentie op Social media te winnen van alle concurrenten?

Goede investeringen

facebookAls ondernemer is het vooral belangrijk dat je investeringen een goede ROI hebben. Facebook kan er echter voor zorgen dat je branding verbetert en de voorkeur van consumenten jouw kant opvalt. De investeringen kun je geheel zelf bepalen. Je kan al adverteren vanaf 1 euro per dag. Daardoor is het ook voor lokale ondernemers een interessante manier om de doelgroep te bereiken. Wel geldt dat het budget minimaal het dubbele moet zijn van de kosten per klik. Wanneer een klik 2 euro kost moet het totale dagbudget dus 4 euro minimaal zijn.

Facebook edgerank

Facebook wordt nog altijd veel gebruikt en lijkt een van de meest stabiele communicatiekanalen in het social media landschap. We gebruiken het zelfs steeds intensiever door meer pagina’s te liken. Omdat we met zijn alle zoveel liken heeft Facebook de Facebook Egerank. Iedere gebruiker op Facebook zou dagelijks 1300 berichten onder de ogen moeten krijgen, ware het niet dat Facebook er maar driehonderd daadwerkelijk ook laat zien.

Dit is het werk van de Facebook Edgerank. Facebook is ervan overtuigd dat het platform zo relevant mogelijk moet blijven en met 1400 berichten, welke dagelijks klaar staan, zou de positieve ervaring wegvallen. Het nadeel is dat je nu maar weinig updates te zien krijgt van verre vrienden.

Interactie is onmisbaar!

Er zijn manieren om deze ranking te beïnvloeden net zoals dit bij Google kan. Veel paginabeheerders maken hier dan ook gebruik van en zijn er zoveel mogelijk op uit om likes, reacties en shares te creëren. Dit is vooral op berichtniveau. Echter kijkt Google naar meer zaken. Wordt er geklikt op foto’s, links of video’s? Deze factoren zijn onmisbaar in je eindevaluatie!

Wanneer je ieder bericht maar promoot dan schiet je jezelf in de voet. Wanneer je de affiniteit wilt verhogen kun je berichten welke het al goed doen een boost geven. Dit kan doordat Facebook ook aan story bumping doet (oude berichten omhoog halen). Doordat er steeds meer content wordt aangeboden wordt het organische bereik per fan steeds minder. Was dit in 2012 nog 16%, in 2014 was het nog maar 6,5%! Een focus op earned media alleen is dus onvoldoende om je social media strategie nog succesvol te kunnen uitvoeren.

Dit artikel is geschreven door .