(advertentie)

Basisprincipes voor conversie

Bij steeds meer websites staat conversie centraal. U kunt daarbij denken aan het aanvragen van een brochure, de aankoop van een product uit een webshop of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Vaak is het een kwestie van ‘trial and error’ om erachter te komen wat wel en wat niet goed werkt. Toch zijn er al enkele basisprincipes die direct toegepast kunnen worden om de kans op conversie te vergroten.

Duidelijke call for action

Zorg op de website voor een duidelijke call for action. Laat bezoekers weten wat ze op je site kunnen doen en hoe ze zelf actie kunnen ondernemen. Toon de call for action op de homepage en zorg ervoor dat deze direct in het oog springt. Er zijn nog altijd veel websites die hun call for action teveel verstoppen.

Focus op de homepage

Durf keuzes te maken op je homepage. Veel websites willen op hun eerste pagina zoveel mogelijk kwijt over hun bedrijf of organisatie. Bezoekers zijn echter ongeduldig en niet bereid om veel informatie op de homepage uitgebreid te bestuderen. Probeer zoveel mogelijk visueel te werken en toon buttons van de belangrijkste taken die een bezoeker kan doen.

Maak tevens gebruik van een goede tagline. Dat is een kort zinnetje bij het logo dat in enkele woorden duidelijk maakt waar de website over gaat.

Opvallende buttons met heldere labels

Zorg ervoor dat een button die moet zorgen voor een conversie ook voldoende opvalt. Gebruik desnoods een kleur die afwijkt van de huisstijl. De button moet namelijk zo snel mogelijk in het oog vallen. Verder is het ook belangrijk om een heldere tekst op de button te gebruiken. Gebruik voor het aanmelden voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld niet ‘Registreer’, maar ‘Aanmelden nieuwsbrief’. Een bezoeker ziet dan direct waar het over gaat zonder dat ze eerst de begeleidende tekst moeten lezen waarin in dit geval zou staan dat het om een nieuwsbrief gaat.

Spreek de doelgroep in hun eigen eigen taal aan

Veel websites gebruiken vakjargon die de afzender zelf wel begrijpt, maar totaal niet aansluit bij de doelgroep. Een belangrijke regel hierbij is om niet ‘inside out’ maar ‘outside in’ te denken.

Simpele formulieren

Niet is zo frustrerend voor een bezoeker als er meer informatie van ze wordt gevraagd dan daadwerkelijk nodig is. Dit roept in veel gevallen argwaan op. Wat gaat men met deze informatie doen? Krijg ik straks te maken met spam? Maak formulieren zo kort mogelijk en ga bij uzelf kritisch na welke informatie echt belangrijk is en welke niet.

Duidelijkheid tijdens het conversieproces

Sommige formulieren ontkomen er niet aan om uitgebreide informatie te vragen die opgesplitst is in meerdere pagina’s. Toon in dat geval de potentiële klant in welke fase van het proces men aanwezig is. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door nummers van alle fasen boven elke pagina te plaatsen en het nummer van de fase waarin de potentiële klant aanwezig is er extra uit te lichten.

Schrijf scenario’s

Het schrijven van scenario’s kan hele nuttige informatie opleveren om de kans op conversie op uw website te vergroten. Begin hierbij bij het in kaart brengen van uw doelgroepen. Stel uzelf vervolgens de vraag wat u uiteindelijk van deze bezoekers wilt. Definieer tevens voor elke doelgroep een vraag waarmee men zit als ze op uw website komen. Kruip vervolgens in de huid van de verschillende doelgroepen en beschrijf wat er gebeurt als men op uw website komt. Hoe reageert men op de verschillende onderdelen? Is het direct duidelijk waar de website over gaat? Is het makkelijk om de juiste informatie te vinden. Worden de doelgroepen voldoende aangespoort om uw doel te bereiken?

Conclusie

Het lijkt allemaal simpel, maar in de praktijk blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn. Zorg er in ieder geval voor dat u beschikt over de juiste tools, zodat u kunt ingrijpen als blijkt dat iets niet goed werkt. Voor statistieken kunt u bijvoorbeeld denken aan Google Analytics. U kunt hiermee ook conversies meten. Een andere interessante tool is de Google Website Optimizer. Hiermee kunt u verschillende varianten van bijvoorbeeld buttons testen. De Google Website Optimizer berekent vervolgens voor u welke variant de meeste conversies op zal leveren.

Voor de Google Website Optimizer heeft u echter wel wat technische kennis nodig. Een bureau voor online marketing kan u helpen bij het verbeteren van uw website en het inzetten van de Google Website Optimizer.

Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl

Dit artikel is geschreven door .