(advertentie)

Positioneren

Positioneren is kort gezegd de plaats die je inneemt in de het brein van de consument. Met een goede positionering ben je ‘on top of mind’ bij je doelgroep (mensen weten gelijk wie je bent, zonder dat anderen je op weg moeten helpen) en ben je onderscheidend van je concurrentie. Je kan als organisatie zelf bepalen hoe je je wilt positioneren, maar belangrijk is wel dat je je positioneert als iets wat je waar kan maken. Positioneer jij je als organisatie die iedere klacht binnen drie uur afhandelt, maar lukt dit niet altijd, dan is je positionering niet goed. Dit zal dan ook een negatieve werking hebben op je organisatie.

Belang van positioneren

Goed positioneren zorgt voor een duidelijke en onderscheidende plaats van je merk, product of organisatie in de gedachten en beleving van de consument. Belangrijk is dus om veel aandacht te besteden aan het positioneren. Zo weten consumenten wat ze aan je hebben en waar ze aan toe zijn. Als de manier van positioneren in orde is, zal de voorkeurspositie van je merk, product of organisatie ook toe nemen. Dit zal weer tot meer klanten leiden.

Dit artikel is geschreven door .