(advertentie)

Marketingcommunicatie (marcom)

Marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie (marcom) omvat alle communicatie die ingezet kan worden om in te spelen op de wensen en behoeften van de consument (marketing) met als doel winst voor eigen organisatie. De communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden, vormen samen de marketingcommunicatiemix.

In dit artikel leggen we alles uit over marketingcommunicatie, het marketingcommunicatieplan met daarin de marketingcommunicatiemix, instrumenten en natuurlijk marketingcommunicatie voorbeelden. 

Over marketing

Marcom is een onderdeel van de marketingmix. Bij marketing gaat het om het in spelen op de wensen en de behoeften van de consument met het uiteindelijke doel de winstgevendheid van de organisatie te verbeteren. Om de wensen en behoeften te achterhalen wordt marktonderzoek uitgevoerd.
Om vervolgens met communicatie in te spelen op behoeften van de consument worden verschillenden instrumenten gebruikt. Deze instrumenten worden de marketingmix genoemd. De marketingmix, ook bekend als de 5 p’s, bestaan uit de volgende instrumenten die allen invloed op elkaar hebben.

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Personeel
  • Promotie / Marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie is dus een onderdeel van de marketingmix.

Definitie marketingcommunicatie:

Met promotie uit de marketingmix wordt marketingcommunicatie bedoeld, afgekort tot marcom. Marketingcommunicatie omvat alle communicatie die ingezet kan worden bij marketing, oftewel om in te spelen op de wensen en behoeften van de consument. Alle communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden, worden samen de marketingcommunicatiemix genoemd.

Marketingcommunicatieplan

Het marketingcommunicatieplan komt voort uit het marketingplan. In het marketingplan wordt beschreven welke doelstellingen en doelgroepen op welke manier benaderd worden. Een onderdeel uit het marketingplan is de promotie / marketingcommunicatie. De strategische en verdere lijnen van dit onderdeel worden beschreven in het marketingcommunicatieplan. De marketingcommunicatiestrategie wordt in dit plan uitgewerkt tot een operationeel plan.

Voorbeeld marketingcommunicatieplan:

  • MarketingcommunicatieAnalyse
  • Doelstellingen
  • Doelgroep
  • Marketingcommunicatiestrategie
  • Positionering
  • Propositie
  • Briefing
  • Marketingcommunicatiemix
  • Budgettering
  • Planning en uitvoering
  • Evalutatie

Marketingcommunicatiestrategie

Een belangrijk onderdeel uit het plan is de marketingcommunicatiestrategie. Hierin wordt beschreven op welke wijze de doelstellingen gerealiseerd worden. Het bepalen van de marketingcommunicatiestrategie is dus afhankelijk van de gestelde doelstellingen, maar ook van het product of de dienst. Een vraag die hierbij gesteld moet worden is ‘In welke fase van de productlevenscyclus bevindt het product/dienst zich?’ Daarnaast zijn ook de wensen en behoeften van de doelgroep weer van groot belang.

Marketingcommunicatiemix en instrumenten

Nadat de strategie is bepaald en de positionering en propositie zijn vastgesteld is het tijd om de marketingcommunicatiemix te bepalen. Oftewel, welke marketingcommunicatiemiddelen worden ingezet? De marketingcommunicatiemix bestaat uit de volgende middelen / instrumenten:

  • Reclame
  • Sales promotions
  • Sponsoring
  • Persoonlijke verkoop
  • Direct Marketing
  • Public Relations (PR)
  • Winkelcommunicatie
  • Evenementen

Marcom voorbeelden

Marcom voorbeelden - saleOnderstaand volgen een aantal marketingcommunicatie voorbeelden:

  • Er is sprake van reclame wanneer het gaat om betaalde massamedia. Een voorbeeld is dus een commercial op televisie, radio of internet.
  • Een voorbeeld van sales promotion is een tijdelijke verandering van prijs. Je kan een korting geven, maar je kan ook kiezen voor waardestijging door bijvoorbeeld een bonusverpakking te verkopen.
  • Een voorbeeld van direct marketing is een brief, e-mail of telefoon waarin de ontvanger persoonlijk wordt aangesproken. Direct marketing zit tussen persoonlijke verkoop en reclame in.

Dit artikel is geschreven door .