(advertentie)

7 tips voor een goed converterende landingspagina

Goed ingerichte landingspagina’s zijn het pareltje voor welke webshop of website dan ook. Ze zorgen ervoor dat je bezoekers tot actie overgaan en terug blijven komen. Zo’n pagina schrijven is echter niet heel makkelijk. Daarom zeven tips voor een goed converterende landingspagina

1 – Zorg voor een passende landingspagina

Wat doe je als je in een nieuwsbrief doorklikt naar een landingspagina en je daar vervolgens niet direct vindt wat je zoekt? Waarschijnlijk klik je weg. En dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het van belang om je landingspagina duidelijk te laten aansluiten op je advertentie, nieuwsbrief of Facebookbericht. Zorg voor dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en natuurlijk dezelfde boodschap. Laat je bezoeker niet scrollen, val meteen met de deur in huis.

2 – Schrijf een duidelijke tekst

Een goede tekst laat je bezoekers converteren. Zorg voor goede en duidelijke kopjes. Maak gebruik van bullet points, deel je tekst in alinea’s in en maak niet al te lange zinnen. Maak duidelijk wat je verlangt van je bezoekers en geef daarvoor genoeg goede redenen. Zorg dat je tekst SEO-geoptimaliseerd is, maar overdrijf niet. Schrijf je tekst voor je bezoekers en niet voor Google. Wanneer je tekst té SEO-geoptimaliseerd geschreven is, merkt Google dat ook en dat werkt juist averechts. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe beter.

3 – Leid je bezoekers niet af

Probeer je bezoekers niet te overladen met plaatjes, tekstblokken, call-to-actions (CTA’s) en teveel poespas. Zorg voor één duidelijk doel op je pagina en schrijf daarnaar toe. Daarbij is het van belang dat je CTA-knop wel centraal staat, zodat de bezoekers weten wat zij moeten doen op de pagina.

4 – Zorg voor één duidelijke CTA

Behalve dat je CTA centraal staat, moet deze ook duidelijk zijn. Moeten de bezoekers hun e-mailadres achterlaten voor een winactie? Moeten zij een aankoop doen? Een brochure aanvragen? Kies één doel en maak dat helder.

5 – Kort en relevant formulier

Wanneer de bezoekers hun gegevens moeten achterlaten, zorg dan voor een kort formulier. Heb je echt het telefoonnummer nodig als je bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief of volstaan alleen de voornaam en het mailadres? Vijf hokjes invullen zorgt voor een hogere drempel dan ‘even snel’ je mailadres achterlaten.

6 – Personaliseer je pagina

Indien mogelijk, probeer je pagina zoveel mogelijk te personaliseren. Het zou natuurlijk mooi zijn als je een landingspagina kunt maken die past bij de behoefte van een specifieke bezoeker. Met behulp van marketing automation (het automatiseren van marketingactiviteiten) kun je bijvoorbeeld op basis van gedrag persoonlijke informatie aanbieden.

7 – Testen, testen, testen…

Het testen van je pagina’s kan je nog het meeste opleveren. Maak meerdere landingspagina’s en kijk welke het beste scoort, optimaliseer ze en haal zo je conversieratio omhoog. Bekijk ook landingspagina’s van je concurrentie en blijf veranderen.

De termen concreet en duidelijk vormen dus het geheim van een goede landingspagina. Wanneer je het schrijven van een landingspagina toch niet zo ziet zitten, kun je dat ook overlaten aan een online marketing bureau. Specialisten gaan dan aan de slag om teksten te schrijven die passen bij jouw wensen en doelgroep.

Dit artikel is geschreven door .