(advertentie)

Een whitepaper schrijven

Een whitepaper is een vrij neutrale manier van marketing. Whitepapers stralen een bepaalde autoriteit uit. Desalniettemin kunnen ze toch van grote waarde zijn voor uw bedrijf of organisatie. In dit artikel vindt u enkele tips en richtlijnen.

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een document met een sobere opmaak en een goede inhoud waaruit een bepaalde mate van autoriteit straalt. Whitepapers behandelen een specifiek onderwerp en helpen bedrijven of personen om beslissingen te nemen over dat onderwerp. Het inhoudelijk niveau van een whitepaper mag dus best wat hoger liggen dan een brochure. Hoewel een whitepaper een marketinginstrument is, mag het ook niet te commercieel zijn. De kunst bij het maken van een goede whitepaper is hier een goede balans in te vinden.

Tips en richtlijnen

Hieronder vindt u enkele tips en richtlijnen voor het opstellen van een whitepaper. De tips en richtlijnen zijn opgedeeld in twee categorieën: opmaak en inhoud.

Enkele kenmerken en richtlijnen qua opmaak van whitepapers:

  • Sobere opmaak
  • Weinig plaatjes
  • Weinig kleur (1 maximaal 2 kleuren)
  • Plaatjes moeten zoveel mogelijk een ondersteunende functie hebben
  • Een whitepaper moet in lijn zijn met de huisstijl, maar niet te overdreven
  • Het logo erop is een pré
  • Meestal in pdf formaat
  • Moet goed zijn uit te printen

Enkele kenmerken en richtlijnen qua inhoud van whitepapers:

  • Ondersteunende functie
  • Moet helpen om beslissingen te kunnen maken
  • Heeft als functie de lezer naar de (commerciële) oplossing te leiden
  • Het uiteenzetten van mogelijkheden
  • Niet commercieel, maar moet wel gerelateerd zijn aan de organisatie
  • Een whitepaper bestaat niet uit 1 of 2 A4, maar mogen best wat langer zijn
  • De doelgroep moet er echt iets aan hebben

Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl

Dit artikel is geschreven door .