Meta

Ansoff matrix

De Ansoff matrix, ontwikkeld door Igor Ansoff, is een marketing hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een organisatie. In deze matrix zijn vier mogelijke groeirichtingen te vinden. Aan de hand van het product en de markt die wordt benaderd wordt de groeistrategie bepaald. De Ansoff matrix wordt vaak gebruikt in een marketingplan.

Groeistrategieën van de Ansoff matrix

In onderstaande tabel is de Ansoff matrix te vinden.

Ansoff matrix

Marktpenetratie

De eerste groeistrategie uit de Ansoff matrix is de marktpenetratie. Bij deze strategie wil je meer uit je bestaande producten op de bestaande markt halen. Dit kan op twee manieren gebeuren: je probeert meer producten te verkopen aan je huidige klanten of je probeert klanten bij de concurrenten weg te halen. De middelen die een organisatie hiervoor kan gebruiken zijn bijvoorbeeld: spaarpunten, bonuskaarten en goede service.

Marktontwikkeling

Marktontwikkeling is de tweede groeistrategie. Hier ga je met een bestaand product een nieuwe markt op. Vooral als er geen veranderingen hoeven worden aangebracht aan het product kan dit een goede strategie zijn, maar vaak is het zo dat er wel een aantal aanpassingen nodig zijn. Dit kost veel geld en hierdoor is deze strategie niet altijd de beste oplossing.

Productontwikkeling

De derde groeistrategie in de Ansoff matrix is de productontwikkeling. Bij deze strategie worden nieuwe producten aan de bestaande markt van een organisatie verkocht. Hierbij kan gedacht worden aan het aanbieden van een betere versie ter vervanging van je huidige product, omdat dit beter aansluit bij de behoeftes van de klanten. Of er kunnen kleine aanpassingen worden gedaan, zodat er meerdere variaties ontstaan van je product.

Diversificatie

De laatste strategie van de Ansoff matrix is de diversificatie. Hierbij ga je met een nieuw product een nieuwe markt op. Dit is een zeer moeilijke strategie, die erg succesvol kan zijn als hij lukt, maar hij mislukt erg vaak. Er zijn veel risico’s verbonden aan de strategie, omdat er geen garantie is voor succes.

Groeistrategie bepalen met de Ansoff matrix

In ongeveer tien procent van de gevallen wordt er voor marktontwikkeling en diversificatie gekozen en in alle andere gevallen voor productontwikkeling en marktpenetratie. De Ansoff matrix is al redelijk oud, maar wordt nog steeds veel gebruikt bij het vaststellen van een groeistrategie. Het vormt een goede basis om kritisch na te denken over de ontwikkelingen van een organisatie.

Terug naar overzicht met modellen

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren