(advertentie)

Een banner maken

Een opvallende online banner maken met een hoge CTR is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. De consument wordt namelijk overspoeld met online uitingen en tussen al deze informatie moet je met je banner maar zien op te vallen. In dit artikel geven we enkele tips voor het maken van een succesvolle online banner.

1. Snelle communicatie

Snelle communicatie is van groot belang voor websites. Des te meer is het van belang voor banners. Zorg ervoor dat je met weinig tekst veel kan zeggen. Schrap alle tekst die overbodig is.

2. Vervang banners met regelmaat

De CTR van banners wordt vaak na een aantal dagen/weken al minder (banner-blindness). Zorg ervoor dat de online banner regelmatig wordt aangepast. Hierdoor krijgt de banner weer extra opvalwaarde, vooral voor bezoekers die regelmatig terugkeren op dezelfde site.

3. Wel of niet ‘klik hier’

Soms wordt wel eens aangeraden om de tekst ‘klik hier’ te gebruiken. Het ligt er maar net aan welke doelgroep u wilt aanspreken met uw online banner. Voor producten met een lage betrokkenheid kan de tekst ‘klik hier’ soms erg effectief zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat de tekst ‘klik hier’ meer effect oplevert dan banners zonder deze tekst. Echter, voor banners die producten aanprijzen waarbij de consument een hoge mate van betrokkenheid voelt, kan het tegenovergestelde effect optreden. Een dergelijke consument wil namelijk niet ‘gecommandeerd’ worden, maar met respect worden behandeld. Het gaat immers om veel geld. Bepaal bij het maken van een online banner dus of het gaat om een hoge of lage betrokkenheid.

4. De banner moet snel laden

Wanneer je een online banner maakt, moet u zich ervan bewust zijn dat de banner snel moet laden. Op veel sites wordt een maximum aantal Kb gehanteerd voor banners.

5. Landingspagina achter de banner

Zorg ervoor dat iemand die klikt op een banner op de juiste pagina terecht komt. Bijvoorbeeld een pagina waarop het product uitgebreid wordt gepresenteerd en waarbij duidelijk de mogelijkheid wordt aangeboden om het product te kunnen kopen.

6. Content gerelateerde banner

Zorg ervoor dat uw banner content gerelateerd is. Of anders gezegd, zorg ervoor dat uw banner bij de juiste doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Voeg bijvoorbeeld bij Google AdWords de juiste zoekwoorden toe. En doet u mee aan een advertentieprogramma van bijvoorbeeld Tradedoubler, Doubleclick of Daisycon zorg er dan voor dat uw instellingen juist staan, zodat de online banner op de juiste sites komt te staan.

7. Beschrijf het relatieve voordeel

Maak duidelijk dat met een klik op de banner er een voordeel voor de consument te halen valt. Zorg daarom dat altijd een speciale actie aan de online campagne is gekoppeld. Het woord ‘gratis’ doet het over het algemeen altijd erg goed.

8. Heldere kleuren

Het is gebleken dat heldere kleuren het over het algemeen erg goed doen (een hoge CTR). Het gebruik van donkere banners wordt afgeraden.

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om veel uit te proberen wat het beste voor uw product en/of dienst het beste werkt. Veel uitproberen levert immers vaak de beste tips op.

Dit artikel is geschreven door .