(advertentie)

Verbeter uw conversie

Met een website wilt u resultaat behalen. Het verkopen van producten, inschrijven voor een opleiding, het aanvragen van een brochure of het invullen van een contactformulier. Bezoekers van uw website wilt u ergens toe leiden. Kortom, er moet conversie behaald worden. In dit artikel zetten we enkele tips op een rij waarmee u de conversie van uw website kunt verbeteren.

1. Duidelijke knoppen

Het klinkt heel simpel, maar er worden op dit vlak nog heel veel fouten gemaakt. Veel websites worden nog ontwikkeld door reclamebureaus die uit de off-line wereld komen. De meest fantastische knoppen worden gemaakt die helemaal in lijn zijn met het design van de website. Om uw conversie te verbeteren moeten de knoppen echter simpel en opvallend zijn. Een knop kan daardoor juist een totaal afwijkende kleur krijgen.

2. Korte formulieren

Bezoekers op een website hebben weinig tijd. Korte aanmeldformulieren zijn daarom essentieel. Vraag niet meer dan nodig is. Veel sites verplichten nog om allerlei informatie in te vullen. Bezoekers zullen daardoor snel afhaken en dat resulteert in minder conversies.

3. Communiceer de stappen die bezoekers moeten doorlopen

Bezoekers op een website willen weten waar ze aan toe zijn. Als bezoekers bijvoorbeeld iets willen kopen, is het belangrijk dat wordt aangegeven welke stappen nog doorlopen moeten worden. Dat voorkomt dat bezoekers ongeduldig worden en vroegtijdig afhaken.

4. Waarborg de bescherming van persoonsgegevens

Privacy en waarborging van persoonsgegeven worden op internet steeds belangrijker. Mensen hebben een grote hekel gekregen aan spam. Communiceer daarom duidelijk de waarborging van persoonsgegevens en dat er alleen maar dingen mee gedaan worden na toestemming van de eigenaar. Dat voorkomt dat bezoekers argwaan krijgen en voortijdig afhaken tijdens het conversieproces.

5. Plaats nooit de knop ‘alles wissen’ bij een formulier

Geef een bezoeker nooit de gelegenheid om de inhoud van een formulier te kunnen wissen. Het herinnert bezoekers eraan dat ze vroegtijdig kunnen afhaken. Tevens voorkomt het dat bezoekers per ongeluk op deze knop klikken. Grote frustratie is dan het gevolg en de kans is groot dat de bezoeker niet nog eens de moeite neemt om het formulier in te gaan vullen.

6. Haal storende elementen weg bij het conversiemoment

Zorg ervoor dat tijdens het invullen van een formulier geen elementen aanwezig zijn die een bezoeker kunnen afleiden of zelfs kunnen verleiden om op te gaan klikken.

7. Analyseer en verbeter de best bezochte pagina’s

Richt je op de pagina’s waar veel bezoekers op binnenkomen. Veel bezoekers komen via een zoekmachine niet rechtstreeks op de homepage uit, maar op een dieper gelegen pagina. Probeer deze populaire pagina’s te optimaliseren.

8. Account pas aan het einde van het conversieproces

Voor sommige conversies is het nodig dat bezoekers een account aanmaken. De site van Wehkamp heeft hier goed naar gekeken. Bezoekers kunnen allerlei producten aanklikken en in het winkelmandje stoppen. Vervolgens kunnen ze hun gegevens invoeren om het bestelproces af te ronden en aan het einde wordt gevraagd om een account aan te maken. Dit voorkomt dat potentiële kopers al vroeg in het bestelproces zullen afhaken.

9. Laat velden automatisch invullen die al bekend zijn

Als bezoekers al eerder een account hebben aangemaakt en opnieuw iets willen aanschaffen in een webshop is het belangrijk dat bekende velden in een formulier al automatisch worden ingevuld. Bezoekers hoeven hierdoor minder handelingen uit te voeren en een conversie is daardoor sneller afgerond.

10. Analyseer interne zoekopdrachten

Google Analytics biedt sinds kort de mogelijkheid om interne zoekopdrachten te analyseren. Bekijk op welke pagina’s deze zoekopdrachten uitkomen en optimaliseer deze pagina’s om meer conversie te kunnen behalen. Op Marketingportaal vindt u een artikel hoe u dit kun instellen en analyseren met Google Analytics.

Dit artikel is geschreven door .