Meta

Een reclamebureau selecteren

Als u van plan bent om te gaan investeren in uw huisstijl en/of reclame uitingen en u heeft dit niet zelf in huis, dan zult u een reclamebureau moeten kiezen. Dat kan soms een lastige opgave zijn. Waar moet u op letten?

1. Creativiteit

Eén van de belangrijkste criteria is natuurlijk de kwaliteit van de dienstverlening van een reclamebureau. Creativiteit speelt daar een belangrijke rol in. Is het bureau in staat om iets unieks te maken? Om dit zo goed mogelijk te beoordelen, kunt het beste de portfolio gaan bekijken (staat vaak op de website van het bureau). Als u één bepaalde lijn in de producten ontdekt dan is er in veel gevallen sprake van een middelmatig bureau. Ziet u veel diversiteit dan is er sprake van een goed reclamebureau. Zij zijn in staat om iedere keer weer nieuwe concepten te bedenken. In veel gevallen zijn deze bureaus wel duurder.

2. Betrouwbaarheid en integriteit

Reclamebureaus hebben nog wel eens het imago van ‘wild en onbetrouwbaar’. In sommige gevallen, zit daar ook een kern van waarheid in. Sommige reclamebureaus komen schreeuwerig over. Dat hoeft niet altijd verkeerd en onbetrouwbaar te zijn, maar bedenk wel goed of dit bij uw bedrijf past.

3. Prijs

De prijs is natuurlijk een belangrijk criteria. De algemene regel is natuurlijk hoe groter en professioneler het bureau hoe duurder. Ook bureaus met grote klanten zijn vaak duur. Toch bestaan er soms ook wel degelijk kleinere reclamebureaus die hele verassende resultaten leveren.

4. Afstand

U zult regelmatig overleg willen met uw reclamebureau. Als u daarvoor iedere keer ver moet reizen, kan dat soms vervelend zijn. Probeer daarom, indien mogelijk, een bureau te zoeken bij u in de buurt.

5. Full service of specialisatie bureau

Sommige reclamebureaus willen full service zijn. Dat kan voor u erg gemakkelijk zijn, omdat u dan voor elke klus bij uw vaste reclamebureau terecht kan. Toch kan in veel gevallen full service ten koste gaan van de kwaliteit. Veel bureaus zijn goed op één bepaald onderdeel en de rest wat minder. Als u toch graag wilt kiezen voor full service is het belangrijk dat u nagaat welk reclame-onderdeel (print, online, media) voor u het belangrijkste is en hoe het reclamebureau op dat onderdeel scoort.

6. Zoek een onafhankelijk communicatiebureau

Vindt u het na deze tips nog lastig om een geschikt bureau te zoeken? In die gevallen kan een communicatieadviesbureau uitkomst bieden. Zij richten zich op de inhoudelijke kant van uw bedrijf/organisatie en kunnen onafhankelijk het reclamebureau voor u kiezen dat het beste bij u past.

We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren