(advertentie)

Lettertypes insluiten in Word

Stel je hebt als bedrijf een huisstijl lettertype dat niet op een standaard computer is geïnstalleerd. Al je documenten, zoals brieven, offertes en voorstellen die je in Word opstuurt, worden dan bij de ontvanger in een ander lettertype getoond. Dat is jammer en ook niet nodig.

Met Word kun je namelijk lettertypes insluiten als je een document opslaat. Ga hiervoor als volgt te werk (Word 2003):

  1. Ga naar Extra > Opties
  2. Open het tabblad ‘Opslaan’
  3. Zet een vinkje voor ‘TrueType-lettertypen insluiten’
  4. De subopties ‘Alleen in gebruik zijnde tekens insluiten’ en ‘Geen algemene systeemlettertypen insluiten’ kun je laten voor wat ze zijn.
  5. Klik op OK.

Iedere keer als je nu een Word document opslaat, worden ook de (speciale) lettertypen opgeslagen. Iemand anders die het document op een andere computer opent, ziet nu altijd het document dat is opgemaakt in het originele lettertype. Ook als het lettertype niet op zijn computer is geïnstalleerd.

Maak er een PDF van

Een andere manier, om de originele lettertypen te behouden, is door er een PDF van te maken. Een gratis programma waarmee dit kan is PDF995 (download PDF995 Printer Driver en de Free Converter) . Dit programma installeert zich op uw computer als printer. Als u een document wilt opslaan als PDF (Word 2003) gaat u naar Bestand > Afdrukken en kiest u de printer PDF995. Er wordt gevraagd waar u het document op uw computer wilt opslaan. Kies een geschikte locatie en klik op OK.

U krijgt tijdens het opslaan van de PDF wat reclame te zien, maar het programma is geheel gratis. In Word 2007 is het opslaan van een document in PDF standaard ingebouwd. Klik daarvoor linksboven op de ronde knop en kies ‘Opslaan als’.

Dit artikel is geschreven door .