(advertentie)

Websites maken: outside in!

Het is tegenwoordig niet meer zo moeilijk om snel en eenvoudig een website op te zetten. Het is echter veel moeilijker om bezoekers te trekken en de juiste conversie te genereren. Bijvoorbeeld een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst of het plaatsen van een bestelling. Er is maar één manier waarop dit bereikt kan worden: denk outside in!

‘Outside in’ denken bij het ontwikkelen van een website betekent dat u altijd begint bij de klant. Van buiten naar binnen. U zult zich daarbij o.a. de volgende vragen moeten stellen:

  • Wat verwacht de klant als hij op de website komt?
  • Hoe kan de klant worden aangesproken?
  • Wat verleidt de klant om een aankoop te doen?
  • Welke belangrijke eigenschappen van de klant kan ik gebruiken om effect te behalen met mijn website?

De grootste fout die organisaties maken bij het ontwikkelen van een website is dat ze vanuit zichzelf redeneren. Welke producten en diensten heb ik? Wat voor bedrijf ben ik? Hoe ziet mijn bedrijf eruit? Vanuit deze redenatie wordt vervolgens de website ingevuld die totaal niet zal aansluiten bij de bezoeker.

Hoe kunt u dit vermijden? Enkele tips:

  • Zet nooit opzichtig een afbeelding van uw eigen bedrijf op de homepage van uw website (tenzij uwdoelgroep dat juist belangrijk zal vinden). Plaats juist (sfeer)beelden die aansluiten bij uw doelgroep.
  • Deel het aantal keer dat u de woorden ‘u’ en ‘uw’ gebruikt door het aantal keer dat u de woorden ‘wij’, ‘ons’ en ‘onze’ gebruikt. Is de uitkomst kleiner dan 1, herschrijf dan uw teksten.
  • Vermijd zoveel mogelijk vakjargon. Probeer u te verplaatsen in uw bezoekers en beschrijf uw producten en diensten, zodat zij het zullen begrijpen.
  • Probeer u  te verplaatsen in uw bezoeker en klik vervolgens eens door uw website. Wat is uw indruk en wat kan er beter?

Er zijn nog veel meer tips te bedenken, maar de belangrijkste blijft: denk outside in!

Dit artikel is geschreven door .