Meta

Archief | Modellen & Strategieën

Marketingmix

De marketingmix is een marketingmodel waarmee de marketingstrategie van een organisatie kan worden ingevuld. Een marketingmix bestaat als basis uit vier deelgebieden, maar tegenwoordig wordt er steeds vaker een vijfde deelgebied aan de basis van de marketingmix toegevoegd. De deelgebieden beginnen allemaal met een P, daarom wordt er ook vaak over de vier of vijf […]

Lees het volledige bericht

Wat is crowdsourcing

Crowdsourcing houdt in dat een opdracht, die voorheen werd uitgevoerd door een daarvoor aangewezen persoon of bedrijf, wordt uitbesteed aan een ongedefinieerde, veelal grote groep mensen, in de vorm van een open podium. Ondanks dat het geen vereiste is, is dit zo goed als altijd verbonden met het internet. Door het internet hoeven mensen niet […]

Lees het volledige bericht

Expectancy Disconfirmation Model

Het Expectancy Disconfirmation Model koppelt verwachtingen en uitkomsten t.o.v. een product of dienst aan de tevredenheid. Op deze manier onderscheidt het Expectancy Disconfirmation Model drie categorieën: Negatieve disconfirmation = het product levert minder dan verwacht Confirmation = het product levert wat men had verwacht Positieve disconfirmation = het product levert meer dan verwacht

Lees het volledige bericht

Het AIDA model

Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de vier stappen die moeten worden ondernomen. Onderstaande afbeelding laat het AIDA model zien.   Het […]

Lees het volledige bericht

Injectienaaldtheorie

De injectienaaldtheorie was erg actueel in de tijd dat de diverse media (radio en tv) opkwamen zetten. Bij deze theorie ging men er vanuit dat de media alle macht had. De passieve ontvangers injecteren bij deze theorie alle informatie, foutief of niet, die de media verspreidden. Deze theorie werd vroeger voornamelijk door Hitler en Stalin gebruikt […]

Lees het volledige bericht

Theory of planned behaviour

De theory of planned behaviour is ontwikkeld door Fishbein en Ajzen. Deze theorie geeft aan dat gedrag het beste verklaart kan worden door de intentie die een persoon heeft om het gedrag ook daadwerkelijk te doen. De intentie wordt op zijn beurt weer bepaald door drie factoren: Attitude ten aanzien van het gedrag: hierbij gaat het […]

Lees het volledige bericht

Discipline of market leaders

Treacy en Wiersema schreven een boek dat wereldberoemd is geworden; The Discipline of market leaders. Met behulp van een eenvoudig model leggen zij uit waarom Casio een horloge goedkoper kan leveren dan Kellog’s een pak cornflakes en waarom Fedex wel gegarandeerd je pakketje in een dag over de hele wereld kan versturen maar vliegmaatschappijen je koffers […]

Lees het volledige bericht

Elaboration likelihood model

Het Elaboration likelihood model is een model dat beschrijft hoe attitudes veranderen en gevormd worden. Dit model maakt onderscheid in twee typen van beïnvloeding: de centrale route en de perifere route. De centrale route Beïnvloeding via de centrale route vindt plaats als de ontvanger van de boodschap gemotiveerd is om de boodschap te verwerken. De […]

Lees het volledige bericht

Agenda setting

Agenda setting gaat over de invloed van de media op de grote massa. Als er bijvoorbeeld in de media veel over politiek wordt gepraat en geschreven dan zal dit doorwerken bij de grote massa. Zij zullen ook voornamelijk hierover praten. Deze theorie zegt niet dat de media bepaalt hoe de grote massa leeft, maar wel […]

Lees het volledige bericht
We gebruiken cookies om advertenties te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren