(advertentie)

Adwords en Analytics koppelen

Gebruikt u Google AdWords? Dan is Google Analytics een onmisbare tool. Hiermee kunt u resultaten die u met Adwords bereikt nog beter inzichtelijk maken. U kunt doelstellingen definieren en daarbij bekijken in hoeverre u met Google Adwords die doelstellingen kan behalen. Maar hoe kunt u Google Adwords en Google Analayics nu koppelen? In dit artikel leest u daar meer over.

Adwords en Analytics koppelen

Als u zich hebt aangemeld voor Google Adwords en u wilt dit in combinatie met Google Analytics gaan gebruiken, klikt u in Adwords op de tabblad Analytics. U kunt Google Analytics nu gaan koppelen op twee manieren:

  • Een bestaand Google Analytics account koppelen aan het Google Adwords account. Dit is dus een account waarmee u de websitestatistieken meet van dezelfde site als waar u Google Adwords voor inzet. U heeft met dit account ook al de code geïnstalleerd op uw website.
  • Een nieuw Google Analytics account maken. Met een nieuwe Google Analytics account moet u een code op uw website installeren. Volg hiervoor de instructies.

Als u een bestaand Google Analytics account wilt koppelen, moet dit account in Analytics wel beheerdersrechten hebben anders werkt dit niet. Nadat u een aantal stappen heeft doorlopen, vraagt Google nog of u doelconversies en klikbedragen van Adwords wilt meenemen in Analytics. Zet hier voor beide opties een vinkje, want hiermee kunt u meten in hoeverre Google Adwords succesvol is of niet.

Doelen en trechters voor Adwords gebruiken

In Google Analytics is het heel eenvoudig om doelen in te stellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een contactpagina, of misschien nog beter de bedankpagina die bezoekers te zien krijgen als zij een contactpagina hebben ingevuld. U kunt ook trechters instellen. Dit is een hele reeks webpagina’s die bezoekers moeten volgen om een bepaalde actie te voltooien. Denk hier bijvoorbeeld aan een webshop waar klanten een aantal stappen moeten doorlopen om een product af te rekenen. Met trechters kunt u precies volgen waar bezoekers bijvoorbeeld afhaken in dit proces.

Doelen instellen

Het instellen van doelen en trechters is niet moeilijk. Ga hiervoor in Adwords weer naar tabblad Analytics. Klik vervolgens onder ‘Instellingen’ op ‘Bewerken’. Onder ‘Conversiedoelen en trechters’ kunt u vervolgens maximaal vier doelstellingen opgeven. Klik bij 1 van de vier op ‘Bewerken’. Er wordt nu gevraagd om een doel URL op te geven en een naam. Geef de URL op waarvan u graag wilt dat uw bezoekers daar komen (bijvoorbeeld een bedankpagina). Geef daaronder een eenvoudige naam op. Deze naam wordt gebruikt in de rapporten van Google Analytics.

Trechters instellen

Eventueel kunt u per doel nog een trechter van URL’s instellen. Dat kunt u onder de doel URL opgeven. Zet een vinkje bij ‘verplichte stap’ als een bezoeker persé deze stap moet volgen om bij de uiteindelijk doel URL te komen

Aanbevolen links:
http://www.google.nl/adwords
http://www.google.nl/analytics
http://www.hayona.nl/diensten/trainingen/google-analytics-training

Dit artikel is geschreven door .