(advertentie)

Kwaliteitsscore in Adwords

De kwaliteitsscore in AdWords is een belangrijke waarde voor de positie van je advertentie en het minimum bedrag dat je moet betalen voor een klik of weergave van je advertentie. Het is dus van groot belang om een zo goed mogelijke kwaliteitsscore te behalen in Adwords. In dit artikel enkele tips.

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore van Google is bedoeld dat bezoekers van de Google zoekmachine en sites die behoren tot het Google Netwerk alleen de meest relevante advertenties te zien krijgen. Google gebruikt voor dit doel een speciale eenheid dat wordt aangeduidmet ‘kwaliteitsscore’.  Deze score wordt bepaald aan de hand van de volgende factoren:

  • relevantie van het zoekwoord
  • de CTR van het zoekwoord
  • relevantie van de advertentie
  • relevantie van de landingspagina

De combinatie van deze verschillende factoren bepalen de kwaliteitsscore en daarmee de positie van de advertentie en de (minimum) kosten die moeten worden betaald per klik (of per weergave bij positietargeting)

Hoe beïnvloedt u de kwaliteitsscore?

De kwaliteitscore kunt u op verschillende manieren beïnvloeden. Enkele tips:

  1. Bedenk relevantere zoekwoorden
  2. Maak advertenties waarin uw zoekwoorden voorkomen
  3. Zorg voor een goede landingspagina
  4. Zorg ervoor dat uw landingspagina overeenstemt met uw zoekwoorden en advertenties

Het bovenstaande klinkt heel eenvoudig, maar niets is minder waar. Het is belangrijk om voortdurend te testen wat de meest ideale situatie oplevert. Ook is elke situatie weer anders. Vergeet daarbij niet om voortdurend rapporten te laten maken waarmee u het minimumbod per zoekwoord kunt achterhalen en evalueren.

Doelgroep en kwaliteitsscore

Naast de kwaliteitsscore is het ook belangrijk om voortdurend vanuit je doelgroep te blijven denken. Je kunt ingewikkelde zoektermen gebruiken die overeenkomen met je advertentietekst en de landingspagina. Dat kan een hoge kwaliteitsscore opleveren, maar als dit niet aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep kan het effect nog minimaal zijn. Het is belangrijk om de juiste belans te vinden tussen de aansluiting in je doelgroep en de kwaliteitsscore van uw Google Adwords.

Dit artikel is geschreven door .